«Men hva gjør dere egentlig om vinteren?»

Det er et spørsmål jeg ofte møter fra venner i inn- og utland som ikke er vant med mørketida og ikke kan forestille seg hvordan tilværelsen uten solskinn arter seg. Svaret kan være så forskjellig. De som kjenner meg, vet at denne helga lever jeg 24/7 i nærheten av laptopen og telefonen. Hundekjørerne har sesongåpning, og jeg følger med Gausdal Maraton fra start til slutt. Jeg har vært interessert i hundekjøring i flere år, innledningsvis som det man kaller ‘tablemusher’ – en som følger med via internett. (Musher er et slangord for hundekjører.) Ikke minst da jeg bodde i England var det mange vintertimer som ble tilbrakt på avveie; ikke der jeg skulle være på pc’en, men på internettet – på evig jakt etter resultater, informasjon, rykter og historier underveis fra løypa.

Inger Marie Haaland hjelper Sunniva ut i sporet
Inger Marie Haaland hjelper Sunniva ut i sporet

Etterhvert ble jeg kjent med hundekjørere IRL, i den virkelige verdenen. Jeg oppdaget at de langt fleste er veldig hyggelige folk, at de mest kjente ‘stjernene’ er jordnære, trivelige folk som gjerne hjelper en åtteåring med å få hundene ut på rett sted når de skal ut med slede for første gang. Jeg oppdaget en sport som fortsatt har et stort innslag av noe uforedlet og pionèraktig over seg, samtidig som den er i ferd med å kommersialiseres stadig mer. Interessen for og deltakelsen i sporten har formelig eksplodert de siste årene (tenk NRK og Finnmarksløpet, for eksempel), og stadig flere diver med hundekjøring – enten på turbasis eller med konkurranseambisjoner.

Marit B. Kasin fra Kennel Vinterdans - fersking med veldig sammensatt spann
Marit B. Kasin fra Kennel Vinterdans - fersking med veldig sammensatt spann. (Nøsen i Valdres, nyttår 2009/10.)

Det er noe eksotisk over hundekjøring, spesielt kanskje i langdistanse, som er min hovedinteresse innen sporten. Samspillet mellom mennesker og dyr er fascinerende, og når kenneler får en viss størrelse blir man også mer fascinert av sammensetningen av hundene – hvor kommer de fra, hva er de vant med, hvordan omstiller de seg til en ny flokk, hva klarer de av trening etc. Det er langt flere faktorer som spiller inn enn jeg innledningsvis tenkte på da jeg satt i Nord-Norge og forsøkte å finne oppdatert informasjon om Robert Sørlie og Team Norway mens han/de kjørte Iditarod i Alaska i 2003 og utover…

Nina Skramstad
Nina Skramstad har gode hjemmesider med hyppige oppdateringer året rundt

I tillegg tror jeg sporten appellerer til mange fordi det ikke bare handler om konkurranse, marginer og kiving – det handler om en opplevelse av og et samspill med naturen. Man kan kjøre hunder med vogn eller ATV om sommeren, slede om vinteren. Stadig flere hundekjørerere har hjemmesider og/eller blogger som oppdateres med bilder og tekster gjennom hele året, og dermed får man del i det hverdagslige slitet og ikke bare konkurranseversjonen av hvert enkelt spann.

En av hundene til Sigrid Ekran rett etter at de vant Femundløpet (F600) i februar 2010.
En av hundene til Sigrid Ekran rett etter at de vant Femundløpet (F600) i februar 2010. Se bare dekken-teksten...

I vinter er det VM i hundekjøring, og det skal arrangeres i Norge. Om en måneds tid vil Femundløpet på Røros være vertskap og arrangør av VM i langdistanse. En måned senere, i mars, vil det være VM i mellomdistanse på Hamar og VM i sprint og nordisk i Holmenkollen/Oslo. Bor du i Oslo, for eksempel, har du muligheten til å se fantastisk spennende stafetter og fellesstart-konkurranser bare en trikketur unna.

Min hund i sin stol
Emre i stolen sin i stua

Selv har jeg siden i sommer vært en lykkelig eier av en mye etterlengtet hund – en alaskahusky ved navn Emre. Han ble født sist i mai og flyttet til meg et par måneder senere. Han er en stor, trygg og lykkelig hund som lever et aktivt liv og tilbringer mange timer utendørs sammen med meg hver dag. Han er innehund, dvs han bor ikke ute i hundegård. Når han er voksen og fullt utvokst skal han få trekke meg på ski og sykkel, og han skal få trekke pulk.

Amigo fra Jeppedalen Husky Trail
Smellvakre Amigo fra Jeppedalen Husky Trail

Men jeg lider ikke av den berømmelige husky-syken; «skal bare ha litt større slede/et par hunder til» helt frem til man sitter der med stor kennel og null fritid 😉 Jeg skal fortsatt bare ha en enkelt hund – det eneste mulige unntaket er Amigo, som tilhører noen venner av meg. Den dagen han skal pensjoneres som løpshund er han hjertelig velkommen hit til et litt roligere liv, dersom de ikke velger å beholde ham som ‘hushund’ i kennelen eller gir ham til noen andre.

Passasjerutsikt på Vatnvatnet, rett i nabolaget.
Passasjerutsikt fra sleden. På Vatnvatnet, rett i nabolaget.

Men altså; hundekjøring. Det er en fantastisk fin sport. Enten man sitter i sleden eller står bakpå får man en fantastisk opplevelse i naturen, ofte på steder hvor man kanskje ellers ikke ville vært. Og om man ikke er aktiv utøver selv, kan man bli forbausende engasjert i sporten som støttespiller og medhjelper på ulikt vis – heldigvis for meg. Nå er sesongen i gang, adrenalinet høyt og gleden stor. Hurra!

3 kommentarer om “«Men hva gjør dere egentlig om vinteren?»

  1. Åh, gøy! Jeg prøvde meg på hundekjøring for første gang på Svalbard for noen år siden, og det var så utrolig morsomt, og en helt fantastisk naturopplevelse, som du sier. Da jeg studerte journalistikk i Bodø var jeg så heldig å få lage et portrettintervju av hundekjøreren Reidar Stenmark, og dermed fikk jeg bedre innblikk i sporten også, og ja, jeg skjønner at du er frelst, altså.

  2. Annikken: Det var hans slede det siste bildet er fra 🙂 Valpen min kommer fra kennelen hans. Da kan det jo bli en skikkelig reunion når du en dag kommer tilbake til Nord-Norge igjen..? 😛

  3. Nei, så stas! Stadig vekk blir man minnet på hvor liten verden egentlig er, hehe. Ja, da syns jeg en skikkelig reunion burde være på sin plass!

Legg igjen en kommentar

