Det er ikke farta det kommer an på

I adventstida var et av mine forsetter å ta kontakt med Ordning & Reda på Majorstua i Oslo, for det er der jeg alltid kjøper mine planleggere/agendaer fra år til år. Jeg kom på det mens jeg var et sted hvor jeg hadde tid til tekstmeldinger, men ingen nettilgang. Jeg kunne dermed ikke finne telefonnummeret deres via nettet, men tenkte at en tekstmelding er jo like enkelt.

I likhet med mange andre har jeg et lite agg innvendig mot Telenor og mot Opplysningen 1881. Det er noe med hvor store og dyre de er, hvor mange kjipe historier man hører samt egne erfaringer med håpløse kundekonsulenter (erfaringer som i sannhetens navn ligger langt tilbake i tid). Og siden jeg akkurat hadde sett reklame for 1888 på TV, tenkte jeg «Jeg skal gi dem en sjanse!».

Tekstmeldinga «TLF Ordning Reda Bogstadveien Oslo» ble sendt til 1888.

Kort tid etterpå fikk jeg melding tilbake. «Majorstuen Skole, Bogstadveien XX, telefon XYZ». Det eneste som stemte med det jeg hadde søkt etter, var navnet på gata. Attpåtil tilbydde meldinga meg å sende ny melding hvis jeg ville ha flere alternative svar på søket mitt.

Jeg sendte samme meldinga til 1881.

Nesten før jeg hadde sendt den fikk jeg svar. «Ordning och Reda, Bogstadveien 47, 0366 Oslo. Telefon 22 46 66 40.»

Så enkelt kan det gjøres.

Så kjære 1888 – det er mulig du er den RASKE opplysningen, men så lenge det raske svaret ditt er rappe hakke feil, hjelper det ikke. Du er utkonkurrert. Eller for å si det med BBC: «You are the weakest link. Good bye!»

3 kommentarer om “Det er ikke farta det kommer an på

  1. En blant mine favoritte norske blogger er en jente som skriver både om gamle minner og sitt liv til stede i sentrum til Oslo. For å si det på en morsom måte, jeg tenker på henne som en halv ung, halv dansk, halv lesbisk, halv rik, halv psykolog, halv husmor, halv dagbok forfatter. Man sikkert får mere enn et enkelt menneske om man legger disse stykker sammen, men det er det jeg liker i henne, så mange ulike fasetter, som får henne å skrive inspirerte og følsomme samtaler og fortellinger.
    En annen blant mine favoritte norske blogger er en jente fra Nordland, som skriver om mørketid og midnattsol, om hundkjøring under fargede himler og turer gjennom utrolige vakre fjelllandskap, om flotte venner hun har fra hele verden, eller om forsvunnet mennesker hun savner, som hun beskriver med imponerende ord jeg bare kan lese med hjertet i halsen…
    Det er det som gir pris til den norske bloggosfæraen, slike forskjeller…
    Men naturligvis, når den nordlandske jenten går til byen for å kjøpe seg en agenda, drar hun hele veien nettopp til den nærmeste byggningen til det riktige huset hvor den første bloggeren bor, på Valkyrie Plass i Oslo ! Kanskje har de allerede sittet nær hverandre på en av kaffebrenneriene som finnes på plassen…
    Ja, vi franskmenn er sikkert arrogante folk. Men du kan i hvert fall innrømme med meg, ifølg det jeg har skrevet der oppe, at Norge er et rimelig lite land, ikke sant ? 🙂
    Jeg ønsker deg en god dag.

  2. Hehe. Godt du fikk rette adresse og nummer etter hvert 🙂
    Jeg har nesten motsatt erfaring, men da på nett, ikke mobil – og 1881 vs 1880. Søker opp noe og får noe helt anna i Telefjongkatalogen dott no – og heeeelt på prikken rett på 1880 dått no. Men 1888 har jeg ikke visst om en gang. Tror jeg holder meg unna dem etter det du forteller. Noe godt kommer da av at jeg aldri får med meg tevereklamer 😀

  3. Geitost: For et pussig sammentreff! Min bestevenninne bodde rett rundt hjørnet derfra inntil relativt nylig, og det er alltid den butikken jeg har brukt (av O&R) når jeg har vært i Oslo. Kanskje jeg ser deg en gang på en av kaffebarene der mens jeg går forbi underveis hit eller dit? 😉

    Og om franskmenn og arroganse: Jeg har møtt noen av den sorten som lever opp til den myten til fulle. Jeg har også møtt og blitt kjent med herlige franskmenn som er selve anti-tesen til den myten; som er fantastiske, hyggelige, jordnære og varme mennesker. Så jeg velger inntil videre å vurdere franskmenn på individuelt grunnlag 😉

    Ståle: Pussig! Jeg bruker den katalogen og finner stort sett det jeg vil ha hvis det er noe. Men jeg bruker den ikke så ofte. Finner gjerne andre kilder først, i alle fall. Og aldri mer 1888. Ever. Glad jeg kunne spare deg for de pengene 😉

Legg igjen en kommentar

