Gyldig grunn?

Helt siden jeg hadde besøk av en dyskert med dreadlocks sist sommer har jeg sett frem til gjenvisitt sommeren som kommer. En gang helt i starten eller slutten av juni, hadde vi avtalt, og jeg holdt av gjesterommet. Hun og hennes kjære skulle få utforske farvannet mitt sammen med meg og den firbeinte; en firbent som er tre ganger så stor nå som han var da hun så ham sist. Jeg gledet meg vilt og hemningsløst.

Men i dag fikk jeg et brev. Hun kommer ikke, de kommer ikke likevel.

Jeg burde bli skuffet, men klarer det ikke helt. Jeg blir heller oppglødd. Jeg mener det. Hør bare:

«Vi har nemlig fått en mulighet vi ikke kan si nei til, og jeg får oppfylt min livslange drøm om å dra til Bajkal-sjøen [i Russland]. Vi har akkurat kjøpt en Toyota Geländewagen som vi skal få bygget litt om før vi drar. Vi kjører gjennom Slovakia, Tsjekkia, Ukraina og til Russland. I Russland kjører vi langs grensen til Kazakhstan og til Mongolia. Der drar vi mot sør, til den kinesiske grensen, og så videre nordover igjen til Bajkal-sjøen. Ruten tilbake har vi ikke planlagt i detalj, men vi har lyst til å dra til St. Petersburg. Derfra er det ikke så langt å kjøre til deg, og vi håper å rekke en tur til Nord-Norge også før vi må hjem igjen.»

Nei, ærlig talt, min gode tysker. Jeg syns det er en dåårlig grunn. Hva skal du med Bajkalsjøen når du kan komme hit? Alvorlig talt. Slik ville jeg aldri prioritert. Det er nesten så jeg må bli fornærma på deg 😉

7 kommentarer om “Gyldig grunn?

  1. Ikke for å være frekk, altså, men jeg er en ultimultifantasilliard prosent enig med tyskervennen…
    Sku ønske det var meg som tok den «lille» rundturen 🙂

  2. Den skulle jeg også gjerne blitt med på, tro meg! Jeg håper de kommer hit på vei ’tilbake’ til Tyskland. Da får jeg historiene og bildene, om ikke annet. Og så kan jeg jo sende dem til deg etterpå? 😆

  3. Det hørtes ut som en fantastisk tur! Jeg kjørte en gang langs Bajkal-sjøen og gjennom Mongolia med den transsibirske jernbane. Fantastiske landskap – den storestore sjøen, den storestore ørkenen og før det de storestore skogene. Toget ga mulighet til sakte endring av perspektivene, men å reise der med bil og dermed kunne stoppe hvor man vil, det må være grunnleggende fantastisk. Heldige venner! Og de kommer sikkert til deg neste år 🙂

  4. Lone: Det stemmer faktisk! Jeg var i St. Petersburg i 1992 og vi kjørte St.Petersburg – Finland/Vasa – Umeå/Sverige – Fauske på … tjah… ganske overkommelig tid! Alt er vel relativt 😉

    MittSnitt: Ah! Misunnelig på deg, om enn på en god måte! De kommer heelt sikkert hit igjen, I don’t worry. Jeg vet hvor hekta hun er, og hvor hekta han er på henne og det hun elsker, så… 😉

  5. Naturligvis ville jeg gjerne dra til Bajkalsjøen, jeg også, selv om jeg lurer på om det ikke er for slitsom å bli sittende i en bil hele døgn i flere uker i håpet om å oppleve en drømme tur som denne dine tyske venner vil ha. Neppe en egentlig eventyrer, kanskje …
    Uansett, det er noe jeg må innrømme, selv om jeg antar at dere nordmenn skal le av meg : dersom jeg har aldri reist hverken til Sibir eller til Nordland, så virker disse to retningene nettopp like spennende for meg, og helt like eksotiske i mine øyne.

    På en provoserende måte, jeg kunne til og med synge som Kari Bremnes at «æ hadde bestandig den drømmen (da jeg var en liten gutt i en stor by) om å få komme med hurtigrute dit æ en gang skulle», selv om jeg ikke vet hvor dette «dit» finnes nøyaktig…

    Det jeg tenkte ved å lese ditt innlegg var at din spøk var forbausende, fordi jeg ikke kjenner Sibir som en så mere tiltrekkende destinasjon enn Nord-Norge. På fransk sies det at «enhver ser middag fra sin dør». Og middagen jeg ser er tydeligvis på nord, så å si !
    God helg.

  6. Vet du, jeg tror jeg forstår deg! Hvis man ikke har opplevd noen, er de begge eksotiske på hver sitt vis. Og det er bra:) Jeg skulle gjerne tatt turen i bil til Bajkal, men det kommer dog ikke på toppen av min liste. Jeg satser på å få se bilder og lytte til historien når de kommer hit i stedet…!

    Jeg er glad jeg og bloggeriene mine kan friste deg nordover. Du er hjertelig velkommen anytime 🙂

Legg igjen en kommentar

