Den som venter på noe godt

Når jeg er på mitt mest værsyke. Jeg, frk Vinter-Elsker som aldri er værsyk, har etter fem måneder med vinter blitt værsyk og tar hver dag med minusgrader og hvert eneste snefall den siste uka som en personlig fornærmelse. Jeg klager på været, jeg blir ikke lenger glad av å iføre meg boblebukse og dunjakke når jeg skal ut og lufte den firbeinte, jeg har fantasier om plussgrader og drypping fra taket, og i mine villeste drømmer om natta planlegger jeg hva jeg skal ha i blomsterbedene bare sneen blir borte. Jeg, som ikke har hage og knapt nok et par bed utenfor husveggen. Joggeskoene gråter høylydt hver gang jeg går ut fordi de ikke får være med og gjøre nytte for seg.

Emre jager ull-lua
Jeg SKAL nå den lua der!

Og så kommer den. Dagen. Plutselig kommer Dagen som opprinner med sol, plussgrader, knallblå himmel og dypblått hav. Dagen der jeg tilfeldigvis skal jobbe hjemmefra og kan utnytte timene som jeg vil nesten hele tida. Etter en tidlig morgentur med påfølgende timers jobbing, tar jeg med god samvittighet en pause rett før klokka runder 12. Kler meg godt, men lett, og tar sele på den firbeinte. Etter en bunkringsstopp ved den nærmeste butikken velger vi veien som går ut i marka. Vi har knapt startet på stien før jeg klipser han lille løs og lar ham springe. Han stikker ikke av, men herjer godt og ivrig i en drøy halvmeter med puddersnø oppå skareføret fra noen uker siden.

Happy Emre i winter wonderland
Sliten, mett og veldig glad

Etter nesten en times gange er vi omtrent ved målet. I ei skråning setter jeg meg på ei nedsnødd smågran og får det tørt og mykt under baken. Hele meg har det lunt og godt, med sol som varmer i fjeset og glidelåsen på jakken godt trukket ned. Kvikklunsjen blir fortært med andakt, mens han firbeinte er mer glupsk med den pølsa han får å kose seg med. Det er stille; ingen andre folk eller firbeinte har funnet veien dit vi er. Så jeg bare koser meg, og han lille har det ikke verst, han heller.

Etter ei stund går vi hjemover igjen, og jeg tar igjen opp arbeidet mitt. De to ferske ankomstene fra Amazon skal leses og brukes, og mens jeg begraver meg i den ene boka, ligger han firbeinte og sover dypt og stille i hjørnet foran bokhylla. Han drakk en halvliter vann før han la seg, så jeg tipper det blir stilt ei stund.

Oh lykke. O marsdag. O vår. I morgen er det april.

3 kommentarer om “Den som venter på noe godt

  1. I dag er flott, måtte ut å fotografere, flott vinterlandskap. Ønsker meg likevel vår, så jeg kan begynne våronna.

  2. Einar: Helt enig! Flott dag, men veldig klar for vår – mer vår, burde jeg kanskje si, for med sola kom også varmen og plussgradene. Heldigvis 🙂

    C’est la vie: Jah! Den var helt aldeles perfekt!

Legg igjen en kommentar

