Ikke lenger bare drømme

Jeg skal ikke reise bort i sommer. Ikke langt eller lenge i alle fall, planen er å være mest mulig hjemme. Jeg skal jobbe, jeg får sannsynligvis gjester (tre jeg vet om, flere som sier de har lyst) og jeg skal utnytte sesongen for lyse netter best mulig. Og ikke minst: alle turene jeg i flere år har drømt om skal gjennomføres, en etter en.

Vår i fjæra
Det livnar i lundar opptil flere steder

Da jeg bodde alle andre steder enn her – enten det var i Norge eller utlandet – var det ganske mange turer i området her jeg drømte om. Jeg tenkte ofte at ‘det må jeg bare gjøre en dag’, og lista over slike ting ble lang. Men ingenting ble gjennomført, naturlig nok.

Nå bor jeg her. Jeg har god tid. Jeg har kort vei. Og jeg har mer enn nok motivasjon, tror jeg, til å gå løs på lista. For å gjøre det enklere for meg selv å legge planer og gjennomføre turene, har jeg skrevet opp flere av dem. I uprioritert rekkefølge ser de slik ut:

  • Landegode rundt
  • Skau – Steigtinden – Vatnvatnet – Hjem
  • Børelva – Lurfjellhytta – Valnes ca.
  • Kråkmotinden (fra E6 til toppen og tilbake)
  • Junkerdalen (Trygvebu, Argaladhytta)
  • Jordbruhytta – Bjellåvasstua – Beiarstua
  • Lønsdal – Junkerdal (via Viskis)

De fleste turene egner seg for turer som varer et par-tre dager. Alle kan gjennomføres med hunden. Ingen av dem er spesielt krevende på noe vis. De er rett og slett lystbetonte turer i overkommelig avstand som kan gjennomføres med motivasjonen i behold.

Jeg har ei tilsvarende liste for Oslo også. Tross mine sju år i byen er det fortsatt ting jeg ikke har sett og gjort der i byen – i fjor var jeg for eksempel første gang i botanisk hage… Men denne sommeren er det lista i Saltenområdet som blir prioritert. Sneen smelter mer og mer for hver dag som går. Det er neppe lenge til jeg kan begynne å stryke turer av lista.

Vinteren var paradis, våren er en parentes – snart er det sommeren som gjelder!

7 thoughts on “Ikke lenger bare drømme

  1. For et veldig tett program for sommeren !
    Har du ikke engang en liten plass på lista di for et par-tre dagers omvei hit ned, om du drar til Oslo ?
    Det bare tar to timer fra Gardermoen, vet du …

  2. Det er ikke så veldig tett program, syns jeg, jeg har tross alt ganske lang tid å få tatt disse turene på 😉 Jeg skal jo holde meg hjemme hele sommeren og får gjester innimellom bare. Og så skal jeg ei uke utenlands før selve sommeren starter, og sannsynligvis ei ny uke til et annet utland når sommeren igjen er over.

    Dette året (og ifjor) har jeg helt bevisst valgt å ikke reise så mye utenlands selv – jeg velger å bruke tid og penger annerledes. Har streifet mye tidligere, på korte og lengre opphold, og fra neste år igjen tror jeg det blir mer utenlandsturer på meg. Når jeg tenker meg til dine kanter skal du helt klart få beskjed – jeg aner en invitasjon mellom linjene og takker så mye 😀

  3. Vi gikk litt feil i starten på Vatnet. Vi gikk ned, for så å måtte gå opp igjen 200 meter så ekstra tid gikk da. Men uten feilgåingen, og med tanke på at vi ikke er topptrent og brukte god tid, greide vi det på ca 7 timer. Men da gikk vi rolig og hadde mange pauser da. Men det var helt fantastisk altså. Jeg tok en masse bilder fra turen, men de er på Facebook da.

  4. Det er omtrent samme forutsetninger som meg – kanskje det blir dagstur i stedet for overnatting?! Rapport kommer nok i bloggen, sånn en gang utpå sommeren!

  5. Det gleder jeg meg til å se. Det var helt fantastisk der oppe. Jeg vil kanskje anbefale at du går opp på Vatnvatnet og ned på Skaug. Den siste delen ned til Skaug er ganske bratt og den er lettere å ta ned når man er sliten enn og starte med denne strekningen. Det er fantastisk flott der oppe og utrolig god utsikt. Hvis du klatrer opp Skaugsiden og starter der, får du ganske fort utsikt, men til gjengjeld er du ganske svett og sliten når du er kommet opp den verste stigningen. Det er derfor det er bedre å gå opp Vatnet selv om du ikke får den utsikten med en gang. Men det er flott likevel.

Legg igjen en kommentar

