Det hender jeg er sulten

Det er ikke akkurat matblogging som er min styrke. Det innrømmer jeg glatt. Hvis du klikker på Nammelig-kategorien min finner du 13 innlegg, tror jeg, og ikke alle handler om selvprodusert mat engang. Men her om dagen kokkelerte jeg nok en gang etter MTHMH-prinsippet og kunne ikke dy meg for å forevige prosessen. Dessuten er det ikke ofte du finner oppskrifter beregnet på bare en person – som regel er det for 2 eller 4 eller flere. Men i mitt eldorado er det helt fint med oppskrifter for bare en person, så enjoy!

Tagliatelle
Pasta er alltid tilgjengelig hos meg

Jeg liker god mat, men jeg er ingen matsnobb. Jeg var tvunget til å lage meg ‘et eller annet til middag’ av det som fantes i huset, uten å gå til innkjøp av noe som helst, for noen dager siden. På benken hadde jeg ei krukke med tagliatelle i. Det kan brukes, fant jeg ut. For en person trenger du 3-4 ‘baller’ med tagliatelle, litt avhengig av hvor stor andel av måltidet som skal være pasta. Jeg satte vannet på kok, og da det boblet i kasserollen, slapp jeg pastaen oppi og skrudde bittelitt ned på varmen. Så jaktet jeg på neste del av middagen.

Baconstriper
Baconstriper kuttes på trefjøla jeg laget på sløyden i 1985 😉

Jeg hadde en kyllingfilet som jeg hadde tenkt å bruke som basis i måltidet. Men hva skulle jeg ha til? På påleggshylla fant jeg et par striper bacon uten svor; det var rester etter en egg-og-bacon-frokost for ikke lenge siden. Jeg skar baconstripene en gang på langs, og delte dem deretter i ca centimeterbrede biter. Og mens jeg gjorde det, hadde jeg satt på steikepanna så den skulle bli varm. Jeg rakk også å skjære opp kyllingfileten i biter før panna hadde nådd ønsket temperatur.

Kyllingbiter
Lettstekte kyllingbiter, klare for selskap i steikepanna

Så snart panna var varm, la jeg kyllingbitene på og stekte dem godt. Da de var nesten ferdige, skrudde jeg tempen litt ned og hadde baconbitene oppi panna. Jeg ville unngå å sprøsteke dem, nemlig. Det surra og putra i steikepanna, jeg rørte oppi innimellom og sjekka at pastaen fortsatt kokte på god temperatur. Så vendte jeg meg til kjøleskapet igjen for å se hva mer som kunne brukes hvis jeg skulle bli mett.

Saus
Improvisert kylling-og-pasta-saus in the making

Da både kyllingbitene og baconbitene var omtrent ferdigstekte, skrudde jeg temperaturen enda litt ned og tømte restene av et beger Creme Fraiche oppi. (Det var kanskje 1/3 av et vanlig Creme Fraiche-beger.) Oppå det hvite strødde jeg litt krydder etter smak og behag – litt salt, litt pepper, litt chili, litt karribasert gresk krydderblanding for kyllingkjøtt, og litt urter. En liten dæsj vann (kanskje en halv desiliter?) fant også veien oppi panna, og alt dette ble rørt sammen og blandet med bacon og kylling oppi panna. Så var det bare å la det putre litt på svak varme, akkurat nok til at det bobler litt, til min selvoppfunne saus hadde ønsket konsistens. Da sausen var klar, var også pastaen ferdigkokt.

Klart for servering
Nam nam 🙂 Synd jeg skulle spise alene...!

Et dørslag hjalp meg å sike vannet av tagliatelle’n, som så ble dandert utover tallerkenen. (Serviset heter Bente og kommer fra Figgjo Flint, hvis du er interessert. Fra 1950-tallet engang.) Oppå tagliatellen ble så kyllingen med tilhørende bacon og saus dandert, etter å ha blitt litt rørt sammen rett før serveringa. Og voilà – middagen var servert! Det hele hadde tatt 15-20 minutter, men det smakte som om jeg skulle ha lagt myyye mer ressurser i matlaginga… Alle mine kriterier til hverdagsmiddag var oppfylt: raskt å lage, basert på enkle ting jeg allerede har i hus, god smak og innbydende servering.

Hva mer kan man forlange? God appetitt, du også!

2 thoughts on “Det hender jeg er sulten

Legg igjen en kommentar

