Maleren

På tilbaketuren kom vi igjen forbi Malerens hus. Han selv kom ut av porten og var på vei ned til nordlandsbåten. Stopp, sa jeg til sjåføren, jeg har noe jeg må snakke med ham om. Hun stanset, jeg gikk ut av bilen og ned mot stranda.

Kjente personer kan være veldig variable i hvordan de forholder seg til folk de ikke kjenner som kommer på dem, spesielt i situasjoner og på tidspunkter de selv oppfatter som private. Jeg visste det, og la derfor vekt på å være både høflig og respektfull. Samtidig ville jeg jo gjerne være hyggelig selv. Jeg trengte ikke bekymre meg. Maleren var imøtekommende; rett og slett jovial og trivelig! Han og hans kone var på vei ut med båte for å fiske, men en liten prat hadde de tid til.

Jeg fremførte mitt ærend og fikk avklart det. Men det var mer – vi fikk oss rett og slett en trivelig prat, med lave skuldre og kjappe replikker. Latter. Det var nesten som å treffe en kjenning man ikke har sett på ei stund.

Maleren og frua hans
Maleren og kona er ute etter fisk

Jeg hjalp til med å skyve båten ut i vannet før jeg gikk tilbake til bilen. Da jeg kom opp på veien, så jeg at de akkurat hadde kommet seg oppi og fått årene ut. Sola trengte såvidt gjennom skyene som hadde preget himmelen store deler av dagen. Jeg ville ikke være paparazzi, men det var for vakkert til å forbigå. Så jeg knipsa ett eneste bilde.

Noen ganger stemmer alt. Dette var ei av de stundene jeg kunne forestille meg at han kunne malt. I stedet var det jeg som knipsa den. Heldige meg.

2 thoughts on “Maleren

  1. Hehe, du maleren selv … 🙂
    En stakkars byboer takker deg for dine flotte bilder og innlegg, som gav ham en hyggelig anledning til å følge deg litt på dine påske turer gjennom landet. Tja, det var en veldig fin opplevelse.
    God helg.

Legg igjen en kommentar

