Spise litt i Farmors stue

Sofakrok hos farmor
Sofakroken i farmors stue

Vil du bli med? Jeg tenkte meg en tur til Farmors Stue, nemlig. Den ligger i Kongens gate i Bodø. Rett over veien for postkontoret, omtrent, et lite kvartal fra rådhuset. Du kan gå dit fra de fleste steder i byen, og bussen stopper like bortenfor. Farmor har fin tapet på stueveggen sin, gamle møbler som er gode å sitte i, og ikke minst: bord med goood plass foran vinduene. Der er dessuten et piano, og skiltet oppå forteller gjester at de er hjertelig velkomne til å spille litt, om de kan.

Noe av serviset hos farmor
Spist, drukket og borte - good times @ Farmors Stue

Farmor serverer skrekkelig mye godt. Småretter, supper, kaker og smørbrød, for eksempel. Jeg er veldig svak for å spise et smørbrød her mens jeg leser avisen. Som regel drikker jeg vann eller eplemost til. Når sant skal sies, hender det stadig at jeg lar meg friste til å ta et kakestykke etterpå – mens jeg løser sudokuen for eksempel. Kanskje en kopp varm sjokolade også. Det er rart hva trivselen gjør for matlysten! Alt serveres på gamle fat som er av ulike serier men likevel passer sammen på et underlig vis.

I vinduet
Vindusdekor hos farmor

Farmor har veldig masse fint rundt omkring i stua. Tre-fire lysekroner på rekke og rad, plassert over hvert sitt store gode bord, er forskjellige men vakre både hver for seg og sammen. I vinduskarmene finner du planter og dessuten fine sett med gamle ting, for eksempel lysestaker eller som her; sett med kopp, tefat og asjett. Ser du den lille snora på hanken? Den er festet til en lapp med opplysninger om hvor dette settet er fra og hvor gammelt det er. Jeg tror ikke det er til salgs (?!), men kanskje farmor er vant til stadige spørsmål og har bestemt seg for å gjøre det enklere for seg selv?

Farmor i vinduet
Farmor har markert seg i vinduet

Farmor er en elegant gammel dame med stilfull hatt. Hun har god stemning, god plass og god mat. Prisene er heller ikke avskrekkende. Jeg går gjerne hit alene, eller sammen med noen jeg slapper godt av med. Bare lørdager holder jeg meg unna; barnevogn-og-familie-med-små-barn-helvetet gir som regel ikke den avslappende stemningen jeg er ute etter når jeg kommer hit. Men ellers – alle andre dager enn lørdag formiddag – er farmors stue et deilig sted å innta litt mat og drikke, kose seg med avisen og snakke med noen man er glad i.

Hyggelig betjening har de også. Det er godt å slippe å reise for å komme til et sted med særpreg av den sorten du finner hos farmor. Fine gamle dama si.

Legg igjen en kommentar

