Lunsj

Først handler samtalen om ferien. Det viser seg at de fleste rundt bordet skal til samme land, nemlig det fine ferielandet Syden. Noen skal til Kreta, andre til Samos eller Madeira. Vi har jo vært der i fire år nå og det er så godt når man er kjent. Dessuten har de VG i kiosken rett bortenfor hotellet vårt. Hun ene skal til den plassen i Syden som heter Tyrkia, til et sted som er nytt i årets katalog. Du e nu litt dristig som tør det, bemerker en annen ved bordet.

Noen har planlagt siden juletider, andre planlegger en billig hoppe-på-tur når ferietida nærmer seg i august og syns ikke det er så viktig hvor de havner. Bare der er sol og varme, liksom. Debatten om all-inclusive versus ikke-inclusive har ikke nådd dette bordet enda. Ei heller debatten om russere vs skandinaver på samme charterdestinasjon. Så lenge reisen omfatter pakke med hotell og fly er det greit. Ingen av dem så mye som hinter om å bestille flybilletter et sted og deretter ha åpne planer eller booke overnatting utenom. Det faller dem rett og slett ikke inn.

Praten går videre til hva man har gjort i det siste. TV. Paradishotellet. Farmen. Programlederes liv og levnet as noted by Se&Hør. Twitterdramaet i England handler mer om utroskap enn ytringsfrihet og prinsipper om media og sånn. Kommentarer og informasjon flyr over bordet. …men æ veit ikkje om det e sant, førr det sto bære i Se&Hør. Hun får svar: – Joda, det stæm nok førr æ mein æ leste det i VG også. Ja jøss!

Med et bemerker den ene: «Du sier ikke mye! Du sitter bare der med avisen din du, Elisabeth!»

Ja, jeg gjør det. Pussig, det der. Veldig pussig.

3 thoughts on “Lunsj

  1. 🙂 Eller kanskje ikke så veeeeldig…
    Du beskriver en virkelighet som er laaaaaaaaaangt unna min og, så vidt jeg har forstått, din. Jeg misunner dem ikke antydningen av en plass.
    Og i år skal jeg feire i det lille landet «Fedrelandet» med en liten tass og en litt større liten en. I hjemlige omgivelser, ikke på måfå i gamle Jugoslavia, slik planen opprinnelig var. Men det kommer nye år og nye muligheter for uttaskjærsferiering 🙂
    Vi snakkes!

  2. Fornøyelig, Jeg har nå likevel lyst til å ta oss «sydenfarere» litt i forsvar. Hvis man kun ønsker sol og varme i kjente omgivelser bør det være tillatt. Rent faktisk tror jeg det er få uoppdagede perler igjen å oppdage. I stedenfor å være av de første som turistifiserer et nytt sted, kan man heller bidra til å opprettholde arbeidsplasser på steder som er tilrettelagt for turisme og der turistene er ønsket.
    Selv har jeg blitt utfordret til å velge en ny reiselperatør til «syden» i sommer, litt utfordringer må man jo ta !

  3. Ståle: Det er veldig langt fra min virkelighet, men det fine er jo at hver kan velge for seg og sine det man har lyst til! Jeg bare har ikke mye å bidra med i slike diskusjoner…og trives i grunnen helt fint ‘utenfor’ i slike sammenhenger. Morsomt med ferie i Fedrelandet; det blir sikkert kjempefint!

    Bønna: Det er absolutt tillatt med sydenferie! Jeg måtte bare sette dette litt på spissen, for det er en verden veldig fjernt fra min virkelighet. Du skulle måtte binde meg fast og kneble meg for å få meg med på en standard sydentur; for meg fremstår det omtrent som et lite feriehelvete. Ikke fordi det er noen form for ‘mindreverdig’ i mine øyne, bare fordi det ligger veldig langt fra hva jeg liker og hvordan jeg foretrekker å reise. Hadde jeg måttet ta hensyn til partner og barn, ville sannsynligvis oppfatningen min vært en litt annen 😉 For meg handler det ikke om uoppdagede perler etc (det kan fort tendere mot reisesnobberi, syns jeg!), men mer om hva jeg ønsker ut av min ferie!

Legg igjen en kommentar

