Dag 10 – Dette gjør meg glad

Blåbærpai  ftw!
Blåbærpai (og vaniljeis, naturligvis). Sommerkveldsmeny 🙂

Det er mye som gjør meg glad. Blåbærpai er en av de tingene. Jeg har vokst opp i Blåbærveien. Vi trenger knapt gå utenfor tomta der for å plukke blåbær. Når det er sommer, er det titt og ofte blåbærpai til dessert eller kveldsmat. Gjerne det siste.

Vi har gjerne gjester. Mamma sender pappa ut med et litermål etter bær, mens hun selv går i gang med å lage paibunnen. Det tar omtrent like lang tid, begge deler. Så kommer han inn med bæra, hun går fort gjennom for å sjekke at den ikke trenger å renses (han plukker veldig rent, må vite!) og så heller hun bær oppi paibunnen. Kanskje har hun laget to og får bare fylt halvveis på den andre paien. Da stikker han ut noen minutter til, så har vi to paier. Når han kommer inn igjen, er den første ferdig. Paibunn, blodferske blåbær, kanel og sukker strødd over. Kaffe eller te i koppen, eller kanskje rødvin i glasset? Alltid uformell stemning.

Vi sitter på verandaen foran huset og nyter sommerkveldssola som aldri går ned mens vi skravler, løser verdensproblemer og ler sammen. Det er det viktigste. Rundt paien er vi alltid sammen; familiemedlemmer, venner og sommergjester. Gode relasjoner måles ikke i tilbakelagt tid, men i hjertefølelse og intuitiv responstid.

2 thoughts on “Dag 10 – Dette gjør meg glad

  1. Mmmm… Eg lagde også pai i dag, med fenikkel, løk, paprika, pastinakk og sopp. Den vart heilt annleis enn din, men god på sin måte. Den må i avisa neste veke, tenker eg. 🙂

  2. Den var helt sikkert god – jeg kan vanskelig forestille meg at mat du lager, ikke er god. Noen gang. 😉

    Jeg har anskaffet meg ny komfyr, som kom i hus torsdag kveld, og etter ei travel helg skal jeg boltre meg med kjøkkenkos i morgen, tror jeg. Du er velkommen innom anytime! 😛

Legg igjen en kommentar

