Sommerfugl – Butterfly – Schmetterling

Jeg så denne sommerfuglen hos Suziluz og tenkte at den kunne jammen kommet herfra, for den lignet på en jeg knipset for et par-tre uker siden. Jeg likte tanken på en sommerfugl som levde lenge nok til å klare å fly helt fra Salten til Stocholm. Kanskje fikk han skyss på et eller annet vis, med en bobil eller noe? Mens de tyske turistene hadde døra åpen mens de fiska i Saltstraumen, fløy sommerfuglen inn og satte seg i et hjørne oppå det ene kjøkkenskapet. Om kvelden når turistene sov, kom han frem og spiste på gamle brødsmuler og andre matnyttige ting for sommerfugler. Med litt flaks lå kanskje en sukkerbit ute etter kaffen som ble inntatt ved en rasteplass langs veien?

Kanskje er det en hunn-sommerfugl som gjør seg vakker og spiser det hun kan der hun kommer, hekter seg fast et rolig sted på en trailer og blir med fisketransporten sørover. Setter seg mellom setene på baksida av seteryggen, inn mot det rommet det trailersjåførene sover når de må hvile i bilen sin? Jeg vet ikke. Jeg ser for meg ei nydelig lita sommerfuglfrøken som er så fin at selv ikke en hardbarka trailersjåfør klarer å gjøre det av med den. I stedet later han som om han ikke ser den der den sniker seg frem med lydløse vinger idet han er i ferd med å sovne. Og neste dag lar han litt sukkertøy ligge fremme på dashbordet mens han sover, helt tilfeldigvis. Så har frøken sommerfugl noe å hente seg næring fra. Kanskje.

Jeg likte tanken på at sommerfuglen dro helt herfra til Stockholm, som en liten visuell klem fra meg til Suziluz.

Sommerfugl i gresset
Fra Salten til Stockholm?

Helt til jeg gransket bildet mitt, deretter hennes, før jeg sammenlignet dem. Det var da jeg oppdaget det – det er ikke helt samme sommerfugl det er snakk om. Mønstrene er faktisk veldig forskjellige, selv om begge har brun som bunnfarge og har prikker langs ytterkanten av vingene. Farger og andre mønstre er ulike. Så da så. De er kanskje ikke i slekt engang.

Men det var en fin tanke så lenge den varte 😉

One thought on “Sommerfugl – Butterfly – Schmetterling

Legg igjen en kommentar

