Søndag er drømmedag

Urtete fra Lofoten
Judith i Lofoten kan sine saker

Søndager kan man kose seg med å drikke seg gjennom tesamlinga man har i skapet. For eksempel. Med te innbrakt fra Paris og Stockholm og Oslo og andre eksotiske steder har man mye å velge i. Jeg landet på en økologisk te fra Lofoten, fra Judiths Urtehage. Blandinga av Rooibus og eple og mynte smaker like godt som den dufter.

Tekopp fra niesa mi
Siste tilskudd i skapet

I kjøkkenskapet mitt finnes det knapt to like kopper, med unntak av to som jeg fikk i gave rundt sankthans i fjor. Finkopper har jeg mange like av, men alle mine hverdagskopper til uformelt inntak av kaffe eller te er forskjellige. Det eldste kruset er et jeg fikk på 10årsdagen min midt på 1980-tallet. Det ferskeste er dette – utsmykket av en ung kunstner i Trøndelag som jeg har sterke bånd til. Fargan ha æ vælt te dæ, tante, for æ veit at du e vældi gla i vijnter og nordlys og sånne kaille farga, sjø!» Smelt.

Honning fra Sibir
Smak av sommer

Honningen er en gave fra sist sommer. Den kommer fra østsia av Uralfjellene, på Sibir-sida. Der lever det bier som er endemiske for det området (dvs de lever bare der, og ingen andre steder i verden), og de er for tida utrydningstruet. Den ene sommergjesten min kjøpte tre glass honning i Sibir i sommer, som IKKE skulle tas hull på før etter at reisen var over. Det ene glasset skulle hun gi sin mor ved hjemkomsten, det andre ville hun ha selv, og det tredje fikk jeg. Da bruker man honningen med ærefrykt og beven! Og bare på søndag 😉

Legg igjen en kommentar

