Fersk kveite, jatakk!

Kveitemiddag
Nam og nam og nam

Være ute en ruskeværsdag og gå ned til byen og utover moloen. Se på fiskerne som står på kaia og sjabber. Oppdage på retur at han ene faktisk står der og selger fisk.

– Korsn fesk e det du har?
– Kveite.
– Ka du ska ha førr den?
– 40 førr den derre pakken, eller 50 førr den andre.
– Æ tar begge!

Jeg tar en lynvisitt rett over gata, til minibanken, og tar ut penger mens han passer på pelsdotten min. Når jeg kommer tilbake, har hunden sjarmert både fiskeren og kompisen hans. Jeg betaler, får fiskepakkene i en pose og er på vei til å gå. Men så kommer jeg på at jeg aldri har laget kveite før, og hvem er bedre å spørre enn dem som presumptivt har drevet med dette ei stund? Så jeg forteller at jeg aldri har laget kveite før og hvordan er det best å tilberede den?

– Æ aaan ikkje, æ bære feska den. Det e kje æ som bruka å vær på kjøkkenet, sier fiskeren. Senere får jeg vite fra informert hold at han i en alder av noenogåtti fortsatt ror fiske nesten hver dag, som han har gjort hele livet. Han ble enkemann for noen år siden.

Men kompisen vet råd. Det beste er, sier han, å trekke den slik man trekker ferskfisk generelt, gjerne med litt surt i vannet. Litt eddik og salt og sånt, sier han. Hvis jeg da ikke vil steike den. Jeg går for koke/trekke-alternativet.

Vel hjemme setter jeg ei mellomstor gryte ca 2/3 full av vann til oppkoking. Oppi vannet har jeg en dæsj eddik og litt salt. Og pepper, faktisk, det hadde kompisen til fiskeren nevnt i ei bisetning. Når vannet koker, slår jeg plata ned til 1 og trekker gryta litt til sida, før jeg legger kveitebitene oppi. Viktig at de ikke koker, bare trekker. Imens har poteten kokt seg nesten ferdig. De siste minuttene tilbringer jeg med å rive litt kålrabi, gulrot var jeg fri for uten at jeg helt var klar over det.

Så er det spisetid. Du og du.

Mack med isbjørn
Isbjørnen representerer middagstilbehøret
2 thoughts on “Fersk kveite, jatakk!

Legg igjen en kommentar

