Mens vi venter…

Det kom over meg for noen dager siden. Det er november, og det er snart advent og førjulstid. I motsetning til de fleste tidligere år er jeg ikke ferdi med julegavene enda, men her om dagen satte jeg meg ned med ei (lang!) liste over dem som skal få julegaver og hva jeg skal gi hver enkelt. Jeg koser meg med planlegginga, og i år ville det seg slik at selv de som det kan være vanskelig å finne gave til, var lette.

Han ene har nettopp fått sitt livs første laptop, og skal derfor få headset han kan bruke når han skyper. Han andre, som har alt han trenger i verden og mer til, skal få festivalpass til Parkenfestivalen – så kan vi gå dit sammen, og han kan overnatte hos meg! Hun som elsker maleriene til Oscar Bodøgaard skal få ei signert bok om maleren hvor svært mange av maleriene er avbildet. De to frøknene som akkurat er gamle nok til å være forfengelige på egne vegne, skal få hvert sitt gavekort på H&M. Paret som av forskjellige grunner ikke syns jula er så kul, egentlig, og reiser til utlandet 10-12 dager og ikke pynter til jul hjemme – de skal uromantisk men praktisk nok få en hel sekk med doruller. Innpakket i papir, såklart 🙂

De tre søte småtrollene får hvert sitt gavekort til badeland, et gavekort som innbefatter barnevakt og egentid dit (dvs tid alene med meg i badeland, hver for seg, hvis de har lyst). Foreldrene får hjemmelaget gavekort på 50 barnefrie timer; enten ei hel helg eller to enkelt-døgn hvor jeg tar med meg hunden og passer unger, mens foreldrene kan reise bort. Noen skal få spiselige gaver. Min fine venninne Gunda/Alt Godt står for minst to av oppskriftene som skal tas i bruk snart, whiskyappelsinmarmelade og peanøttkaker/kjeks. Marmeladeglass og kakebokser er allerede i hus!

For min egen del gleder jeg meg til å pynte til advent. I fjor hadde jeg en hundevalp som rev ned og gnagde på det han rakk borti mens jeg var på jobb, og det ble dermed lite julepynting, men i år er han eldre og roligere. Pluss at jeg bor litt annerledes. Så denne jula skal jeg ha juletre (pyntes og settes opp lillejulaftens kveld!), jeg skal ha adventslys, jeg skal ha julepostmappe på veggen og jeg skal ha julekrybbe og englekor. Blant annet. Ikke for mye, men nok til å sette stemningen. Jeg nekter å pynte til jul før adventstida begynner, så det skjer ikke noe før utpå ettermiddagen lørdag 26. november. Men da…

Det er bare drøyt to uker til. Jeg gleder meg allerede.

One thought on “Mens vi venter…

  1. Det hørtes veldig koselig ut med den planleggingen og gavene virker særs bra 🙂 Jeg bruker å vente helt til i desember før jeg tar fatt på det, så kan jeg gå og kose meg i julegatene og i julepyntede butikker mens jeg finner små skatter. Åh, og i år kan det hende det blir Utenlands 😀

Legg igjen en kommentar

