Hakkenåkkaåsi

Rosebukett
Fargerike roser lyser opp regndager

Når det man trodde var en manneinfluensa viser seg å være en alvorlig lungebetennelse, gjør det ekstra godt med en stor bukett roser på spisebordet. Den hadde selskap av en pose sjokolade da den kom, men sjokkisen er forlengst borte. Til gjengjeld står rosene like fint i dag som for nesten ei uke siden. ‘Sove det av seg’ og ‘fem dager med ro’ har blitt til ti dagers hestekur med penicillin og ei drøy ukes sykemelding, tilsammen omtrent ti dager uten andre aktiviteter enn toalettbesøk og elementær matlaging. Ikke helt det jeg hadde forestilt meg.

Men det er greit. Jeg kjeder vettet av meg, men jeg overlever. Det er mye som kunne vært verre. (Jeg er bare skrekkelig dårlig på tålmodighet…)

2 thoughts on “Hakkenåkkaåsi

  1. Hei, Jeg har lett på nettet etter bilder av den gamle Klokkergården på Hadsel, og fant din blogg fra juli 2009. Ifølge min slektshistorie eide og bodde mine oldeforeldre Lars J. Nystad og Louise Nystad på en gård kalt «Fuglesangen» på Klakk, ca 1 km fra kirken på Hadsel i , perioden 1890-1948. Etter Louises død i 1913 giftet min oldefar seg etter noen år med Ingeborg Skaar Nystad, som overlvede han og som bodde på Fuglesangen på Hadsel til sin død i 1948. Ifølge min far var «Fuglesangen» den gamle Klokkergården på Hadsel. Vet du om dette stemmer – ble den gamle klokkergården kalt «Fuglesangen» og er det den samme gården som du har på ditt bilde ??
    Du skriver også at klokkergården i dag eies av sønnen til en tidligere prost. Hadde du kunnet gi meg hans navn, slik at jeg kunne ta kontakt.
    Hilsen
    Anne Birte

  2. Hei Anne Birte,
    og velkommen hit! Jeg VET ikke om det stemmer at ‘Fuglesangen’ er den gamle klokkergården, men det skal jeg hjelpe deg å finne ut av!

    Det er ikke den som er avbildet i innlegget du viser til. Den som er avbildet, heter Klokkergården og er over 100 år gammel, og stedet den ligger på heter rett og slett Hadsel. Det ligger noen hundre meter nord for selve kirka, omtrent på det stedet hvor folk før i tida kom i land med båtene da de skulle opp til kirka. (Man ser den dag i dag et søkk i landskapet fra den gamle stien som gikk opp dit.)

    Klakk ligger en kilometer sør for kirka, stikk motsatt vei lang den gamle hovedveien. Jeg vet ikke hvilket hus som er kalt ‘Fuglesangen’, men Klakk kjenner jeg.

    Jeg skal ta noen telefoner og snakke med litt folk, deriblant noen jeg kjenner i den lokale historieforeningen der oppe. Deretter sender jeg deg en mail på mailadressen du har oppgitt, og så finner du/vi ut av det på et eller annet vis! I morgen skal jeg sende deg en mail med navn og telefonnummer til han som eier Klokkergården jeg har avbildet, så kan du snakke med ham. Han er en veldig fin fyr 🙂

    Ser frem til fortsettelsen på denne historien!

Legg igjen en kommentar

