Har vi egentlig mørketid her?

Har vi egentlig mørketid i Bodø? Ja, si det du. Det kommer nesten an på hvem du spør, og hva du legger til grunn for svaret.

Vanligvis sier en tommelfingerregel at man har mørketid nord for polarsirkelen, og derfor skal det per definisjon være mørketid her. Men i realiteten er det slik at man på 67 grader nord etter retten skal se sola i ca en time når det er vintersolverv. Vintersolverv er den dagen sola ’snur’, og det faller alltid på 21. eller 22. desember.

Utsikt mot sør
Utsikt mot sør midt på dagen. Mobilkamerakvaliteten gjør at bildet lyger litt - hele himmelen var like lys som det du ser av lys blå rett over det oransje lyset. Det var ikke mørkere lenger 'opp'.

I praksis er det imidlertid slik at i Bodø, som de fleste andre steder her nord, har vi fjell som sperrer for horisonten mot sør. Derfor ser vi ikke sola likevel. Det er altså en periode på den mørkeste tida om vinteren at sola ikke er synlig fra byen, selv om den i prinsippet er over horisonten.

I sentrum av byen mister man sola fra ca 1.-2. desember frem til ca 9. januar. En kjenning av meg fortalte meg en gang, hvis jeg husker rett, at sola kommer på Keiservarden 8. januar, på Turisthytta 9. januar og på rådhuset 10. januar.

På bildet over ser du hvordan det så ut mot sør klokka 11 i dag. Du ser av det gyldne lyset at sola er over horisonten, men den kommer aldri over fjellene så vi kan se den. Er du lenge nok ute, kan du følge dens gang bak fjellet, du ser lyset flytter seg etter hvor sola er. Bildet er tatt ikke langt fra flyplassen i Bodø.

2 thoughts on “Har vi egentlig mørketid her?

  1. Jeg er fra Trondheim og der er det jo overhodet ikke mørketid. Men det er mørkt likevel, og det jeg savner mest i denne førjulstiden på sydligere breddegrader! Kos deg med mørket!

  2. Jeg koser meg med mørket – og gleder meg samtidig til mer lys 🙂 Jeg feira jul i Trondheim et år, og det var veldig rart med sol i fjeset mens jeg satt mellom to søte småpiker og så Tre Nøtter til Askepott… Men det ble jul allikevel 😆

Legg igjen en kommentar

