Fredagssysling og ganefryd

Marsipan
Egendesignede marsipanbiter

Marsipan. Jeg liker ikke marsipan selv, men lager en del spiselige julegaver i år og da inngår marsipan i sortimentet. Sammen med andre godsaker skal disse bitene fylles på glasskrukker og pakkes inn før jul, slik at noen i romjula kan kose seg med dem. Eller… ’i romjula’ sier jeg. Sannheten er at det er et mirakel hvis min brors andel av disse overlever til midnatt julaften!

Peppermynte
Peppermynte - for første gang på lenge

Fra ei venninne fikk jeg oppskrifta på peppermynte. Den var så enkel at det nesten ikke går an å ikke lage det, så jeg satte i gang. Det tok under en time fra jeg begynte å finne frem og blande ingredienser og frem til alt var rullet ut i kuler og deretter dekorert på ulikt vis. Nå står de og hardner litt på benken, før de sammen med marsipanen skal pakkes i glasskrukker og bli til julegaver. Jeg har smakt på et par stykker. I morgen skal jeg lage flere, og da skal jeg også dyppe en del av dem i flytende sjokolade som så skal få stivne på. Tror det blir populært.

Karameller
Fløtekaramellrestbiter. I will always love you.

Egentlig var det tid for å finne senga. Kveldsturen med hunden var tilbakelagt og det meste klart for natta. Bortsett fra jeg. Jeg ville heller lage karameller etter oppskrift fra Alt Godt. So I did. Jeg klarte ikke å få tak i fine små former da jeg var på min nærbutikk i ettermiddag, så jeg gjorde det enkelt for meg selv og laget firkantede karameller. Noen av dem var langs kanten og hadde ikke kurant fasong eller var for store eller små i forhold til resten. Stakkars meg. Hva skal man gjøre med slike misfostre? 😆 Du tenker sikkert helt rett – disse lever ikke lenger. Og jeg er litt mettere enn før.

I morgen blir det peppermynte, karameller, peanøttkjeks, kanelstjerner, Millionaire’s shortbread og whiskyappelsinmarmelade på meg. Alt skal bli til julegaver. I tillegg skal her lages mer marsipan, pluss kanskje peppermynte og et eller annet hvetebakelig av to unge jenter som kommer på besøk og gjerne vil lage spiselige ting til jul. Mandag bakte vi lussekatter; nå i helga skal vi utvide repertoaret deres.

Noe sier meg at kostholdet står foran en utfordring i helga!

6 thoughts on “Fredagssysling og ganefryd

  1. Åh! Akkurat nå skulle jeg gjerne ha stått på julegavelista di! Om jeg hadde fått sånne marsipanbiter ville du for alltid ha vært min favorittjulenisse. 🙂

  2. Frk Fryd: 😛 Jeg liker ikke marsipan selv, men jeg har stor glede av å lage det til andre! Du lager ikke selv?

    Blondhild: Veldig enkelt og fort gjort, og et par kakedekor-saker brukt på marsipan og peppermynte gjør seg veldig, rent visuelt. Jeg storkoste meg sammen med et par unge venninner i helga og laget enda mer. Pussig nok er det bare fløtekaramellene som sliter med å overleve til de kommer seg ut av huset! 😆

  3. Frk Fryd: Jeg skjønner poenget – det er morsommere å spise det andre har laget, veldig ofte!

    Lammelåret: Velkommen hit, og nyt synet! Nå er marsipanen spredt hit og dit, og i morgen regner jeg med at mye av den forsvinner utover ettermiddagen og kvelden 😉

Legg igjen en kommentar

