Første juledag

Da jeg var barn, var første juledag kanskje den mest spesielle helligdagen i året. Det var ikke lov til å leke ute, det var ikke lov til å dra til venner eller ha noen hos oss på besøk. Vi hadde verken datamaskin, playstation, internett eller mobil å underholde oss med, så vi var henvist til det mest spennende vi hadde å underholde oss med: julegavene fra dagen før, og hverandre. Det gikk som regel bra. Etter hvert gikk vi ned til bestemor og bestefar, hvor vi spiste middag og ble værende utover ettermiddagen og kvelden. Fortsatt holder vi på mange av de gamle tradisjonene når jeg feirer jul hjemme hos opphavet.

Første juledag
Første juledag, kvart over tolv omtrent. Mot vest.

I år feiret jeg jul hjemme hos meg selv, i godt selskap. Serviset vi spiste av, er det gode gamle fra 1948 som i sommer og høst har blitt mitt i sin helhet (!). Første juledag var det mye vær ute, men på langt nær så mye som i andre deler av landet. De firbeinte fikk seg noen gode og til dels krevende turer ut. Pelsdotten min elsker uvær; han la snuten på skrå opp mot været og gjøv på av hjertens lyst og med høy hale. Feriekolonisten var litt mer reservert, men da hun fant ut at hun kunne gå i le av kompisen, var det meste greit. Og julegjesten var storfornøyd med å tilbringe hele dagen innendørs, med et pledd og ei god bok.

Julegaver
Gaver fra noen som kjenner meg

Jeg koser meg med kontrastene. Villvær og motvind ute, julemusikk og julegavenyting inne. Jeg har nyss oppdaget Bugge Wesseltoft og It’s Snowing On My Piano, og sammen med et par andre favoritter surrer den gjerne i lufta mens jeg holder på med et eller annet. Eller ingenting. Selv når man har vært på jobb på dagen, føles det ved sengetid som om det har vært fridag. I tillegg til den fine boka jeg fikk til jul, koser jeg meg for tida med ei bok jeg fant i en bruktbutikk siste uka i advent. Jeg trodde jeg hadde lest alle bøkene av en av mine yndlingsforfattere, men jammen fant jeg ikke en tittel jeg ikke kjente. Å få kjøpt en førsteutgave til kr. 25,- var utvilsomt en fin julebonus til meg selv!

Perlemorskyer
Stormer skjuler perlemorskyer

Nå har det blitt tredje juledag. I julekrybba er gleden stadig stor over det lille barnet som ble født. Englekoret rundt krybba jubler av hjertens fryd. Kongerøkelsen legger en svak duft i rommet og blander seg med aromaen fra teen. Et lite fat med kanelkjeks og karamellkjeks står innen rekkevidde og haglet pisker på det store vestvendte stuevinduet mitt så det vekker hundene. Samtidig, utenfor det sørvendte vinduet på veggen ved siden av, ser jeg klar himmel og perlemorskyer gjemt bak dundermørke, tykke uværsskyer som trekker seg fra hverandre noen sekunder – som for å vise hva som ligger bak. I sofaen sitter jeg og har lagt bort bøkene for ei lita stund. I stedet leser jeg gjennom all juleposten en gang til.

O, søte juletid. Selv med mange hverdager mellom jul og nyttår gir du god hvile og pusterom som merkes.

2 thoughts on “Første juledag

  1. Gledelig jul, Elisabeth! Det er lenge siden jeg har vært innom bloggen din (eller noen andre blogger for den saks skyld),nås det er godt å se at du fremdeles deler fine tekster og stemningsfulle bilder. Jeg ønsker deg og dine en fortsatt god romjul og et innholdsrikt 2012! 🙂

Legg igjen en kommentar

