Jeg har ikke forsetter

Jeg har ikke nyttårsforsetter. Jeg har planer. 2011 var fint, selv om mye ikke ble helt som planlagt. Men 2012 skal bli enda bedre, og de siste par-tre dagene har jeg lagt planer for året som skal komme. Satt meg mål og planlagt hvordan jeg skal få til alt, økonomisk og tidsmessig. Det er ikke sikkert det går, men med litt disiplin skal det meste av det jeg har tenkt være mulig.

Adventstid
Neste gang disse tennes, skal status gjøres opp.

De to årene som har gått siden jeg kom til Norge og Bodø har vært svært labre på reisefronten. Jeg har reist sjeldnere og mye kortere enn det jeg vanligvis har gjort det siste tiåret før det. Det er helt greit og til dels bevisst valgt, for jeg har istedet prioritert etterlengtede ting av typen ‘hund’, ‘jobb/penger’ og ‘friluftsliv i vakker og uberørt natur’. Men jeg kjenner det rastløse reisegenet begynner å røre seg, og da er det best å være føre var. Turer til minst tre utland er planlagt.

I år har ofte jobb kommet i veien for turplaner i mitt relative nærområde. Jeg liker å jobbe, og det er derfor lett å takke ja til litt ekstra jobbing på tidspunkt hvor jeg egentlig hadde planlagt noe annet. Resultatet ble etterhvert sliten kropp og lungebetennelse. Det skal ikke gjentas. Så i 2012 har jeg planlagt en tur pr måned, enten over ei helg eller en lengre periode. Og de turene SKAL jeg ha, de er non-negotiable. Ei helg hver måned skal jeg ha fri og gjøre noe annet enn det jeg gjør til daglig. Bank i bordet.

I tillegg har jeg noen småmål underveis. Fem turer jeg har tenkt på lenge og som skal prioriteres blant andre turer, et par-tre praktiske ting jeg vil gjennomføre og sånn. I fjor gikk jeg høyt ut og snakket om hyttetrimmen; om alle turistforeninghyttene jeg skulle besøke. Fasiten i ettertid er jeg ikke stolt av, selv om den er grei nok. For 2012 er dog ambisjonene høye igjen: Jeg skal innom minst 15 DNT-hytter i løpet av året.  Det er ikke mange, og flere kan besøkes i løpet av en og samme tur.

Jeg skal ikke slanke meg, bli flinkere til å trene eller gjøre andre innsatskrevende ting. Jeg har ikke forsetter, jeg har bare mål og planer. Fallhøyden er mindre og risikoen lavere. Ethvert avvik kan forklares med omorganisering og reprioritering.

Eller kanskje jeg bare er feig?

6 thoughts on “Jeg har ikke forsetter

  1. Jeg synes det høres veldig lurt ut med planer. Forsetter er å gi seg selv dårlig samvittighet og hvorfor skal man det?

    Lykke til med realisering av planene!

  2. Nei, det er ikke feigt. Jeg har heller ikke forsetter, men heller mål og tanker, akkurat som deg!! Forsett er så…kjipt hvis det ikke går. Mål er mye bedre, for man vil jo alltid ha ønsker om utvikling og at ting kan endres. Og det tror jeg er en god ting.

    Kos deg på tur:)

    Koselig kommentar hos meg, hit kommer jeg tilbake!

  3. Lammelåret: Takk! Jeg er så dårlig på å ha dårlig samvittighet (dvs jeg har det sjelden og det varer aldri lenge) at det ikke ville funka uansett. Men med planer er det lettere å være og å forbli strukturert. Trur æ.

    Annikken: Velkommen, og takk for støtten! Du har rett, mål kan alltid endres – og noen av målene for i år har jeg tatt med meg fra i fjor fordi jeg da var nødt til å omprioritere av grunner jeg ikke alltid var herre over. Men jeg tror 2012 blir the best one yet!

  4. *plystre* 😉

    Njaaah… Jeg vil heller si at et forsett er en bestemmelse og dermed noe ganske definitivt, mens en plan handler mer om intensjon og organisering, og kan følgelig endres underveis dersom forutsetningene forandrer seg. Eller kanskje jeg bare leter etter unnskyldninger?

Legg igjen en kommentar

