Fredag, og livet flyr

Tulipaner
En bukett tulipaner pryder spisebordet

Midt i en hektisk hverdag med travel, lystbetont jobb og ettermiddager og kvelder fulle av engasjementer av ulikt slag, er det godt å bare reservere en ettermiddag og kveld for seg selv. Sette seg ned med et godt måltid, for deretter å plante seg selv i sofaen med ei god bok og et par nye cd’er på spilleren. Senjahopen og Leonard Cohen kom i posten i går, og med litt flaks og riktig prioritering, rekker jeg å lese ferdig Jonathan Franzen før jeg skal hente Mammutsalg-bøkene jeg har forhåndsbestilt. Sju bøker til under tusenlappen lar seg høre! Pelsdotten har debutert som kontorhund og likte den nye senga si der, og sjefen er glad for ethvert tiltak som lar meg jobbe litt lengre dager innimellom i en fase hvor det behøves.

Hvor enn du er og hva enn du gjør – ha det fint i helga! Husk at oppi alt som skjer er det viktig med et lite rom som er bare ditt og der du gjør noe du har lyst til uten å stresse, enten du velger å være sammen med noen eller alene. Unn deg selv en liten pause uten dårlig samvittighet .

Og husk at søndag er det morsdag.

4 kommentarer om “Fredag, og livet flyr

  1. Hvis jeg leser deg godt, sjefen din er en klok forretningsmann/kvinne som ansatte to medarbeidere for pris til ett og sannsynligvis lønner sin ny kontorinspektør ikke en gang med en tallerken hundfôr ?
    Uansett, jeg håper at begge to er fornøyde med den nye jobben deres. 🙂
    NB. Ærlig talt, jeg ikke hadde tenkt på mora mi for en liten stund før jeg leste ditt innlegg. Her til lands kommer morsdag ikke før mai, vet du. Men du sånt gav meg lyst til å ringe henne, uten å vente så lenge, og det skal jeg gjøre umiddelbart etter sending denne meldingen. Takk skal du ha for henne. 🙂
    God helg.

  2. Sjefen min er en veldig fin forretningsmann, det har du helt rett i! Og når sant skal sies har han subsidiert ca 50 % av hundesenga som ble innkjøpt til kontorbruk, selv om han selv er allergisk mot hund 🙂 Snill fyr, og flink. Jeg tror pelsdotten vil være fornøyd med å få være med på jobb innimellom, i stedet for å bare være hjemme alene på dagen.

    Så fint at jeg fikk deg til å ville ringe moren din – det ble hun garantert glad for! (Og du? Hvis du er kjapp, kan du bestille blomster til henne for morsdagslevering – hos Euroflorist kan du betale med kort og bestille levering hvor som helst, så lenge der er en blomsterbutikk i nærheten… Det var ofte min redning da jeg bodde utenlands og var litt for sen med å komme meg på postkontoret!)

    Ha ei super helg, fine Geitost!

  3. Som sagt, jeg har ringt henne fredag kveld, og så koste vi oss en liten stund. Til henne sa jeg ingenting om denne morsdag anledningen du gav meg.
    Men jeg skylder deg en liten forklaring.
    Jeg er blant disse i Frankrike som føler morsdagen som en ubehagelig høytid. Grunnen til det finnes i historien : festen var først satt i gang av «Vichy regjeringen» under krigen. Myndighetene bak Pétain hadde ekstrem-høyre grunnlag. De, for eksempel, umiddelbart skapte harde antisemittiske lover til og med før de tyske myndighetene krevde noe om emnet, og så beredte administrativt den massive leveringen til naziere av varer-tog fulle av jøde flyktninger som hadde søkt ly i «faderland til menneskeretter», som franskmenn sjelden nøler å kalle pompøst sitt eget land.
    Det var i denne mørke tiden at morsdagen ble først satt i gang.Den politiske hensynen var klar : etter tyve år av kvinnerettigher økning, burde kvinner sendes tilbake hjem og bli husmødre. Slagsordet til republikken «Frihet, likestilling, broderskap» ble forandre til «Arbeid, familie, faderland», og husmoren var et sentral utganspunkt og symbolet til den reaksjonær contra-revolusjonen som var i gang, på vegne av den såkalte morale bedringen til nasjonen.

    Morsdag ble ikke slettet som nasjonal fest etter krigen. Den forble, og den beholder i dag for meg en smak av skam.
    Min mor har altid vært trist at jeg aldri ønsket henne en god morsdag, og valgte å aldri by henne noe i en slik dag, etter mine skoleår, da det var en øvelse for elevene og jeg var for ung for å ha en oppfatning om denne saken.
    Hun ofte gjentok at det var henne og ikke Pétain som burde feires en slik dag, og at hun fortjente mine gratulerer ! Og det var nøyaktig mitt poeng å ikke tenke på henne som en menneskelig legging høne som må feiret av plikt en dag hvert år, men tvert imot som en følsom menneske med hvem jeg delte et enestående forhold. Men vi kunne akkurat ikke være enig om alt, ikke sant ?
    Nå ser du hvorfor jeg er takknemelig til deg, som fikk meg til å ønske henne en god morsdag uten å føle meg trengt av en skamfull vane ! 🙂
    Jeg håper din mor er glad med det fine hjertet hun fikk.

  4. Kjære gode Geitost, takk for en kjempeflott kommentar – igjen! Jeg ante ikke noe om historien til denne morsdagen i Frankrike og syns det var veldig interessant å lese; både den franske delen av historien og den om ditt forhold til morsdagen. Jeg er glad jeg kunne inspirere 🙂

    Min mor ble kjempeglad! Hun fikk to hjerter, så et henger hjemme og et på jobben hennes. Det på jobben fanger morgenlyset når det smyger seg over fjellene – over Møysalen og Lofotveggen. Kanskje jeg får bilde av det en dag. Da skal du få se!

Legg igjen en kommentar

