Galleri Uvær – Ei perle du ikkje veit om

Jeg har fortalt om Uværshula tidligere.

Jeg har ikke fortalt om Galleri Uvær. Rett ved der Uværshula ligger, holder nemlig familien Johansen til. Og Siv, datter i huset, er en kunstner som jobber mye i glass. Hun lager de mest fantastiske ting, og noe av det jeg liker med kunsten hennes, er at mye av det også er bruksgjenstander. Jeg er ingen stor fan av å ha alt for mye kunstpyntesaker som ikke har noen annen funksjon enn å se pene ut. Men Siv lager ting som er nydelige å se på, samtidig som de kan brukes til noe høvelig fornuftig.

Hjertet mitt
Hjertet mitt - rødt, såklart!

Dette røde hjertet henger i vinduet mitt, mot vest. Det er ikke lenge igjen til ettermiddagssola vil få det til å kaste en rød skygge på veggen til kjøkkenet. Den eneste grunnen til at jeg kjøpte hjertet, var jeg ikke klarte å la være å bestille et til meg selv da jeg eeegentlig bestilte morsdagsgave til mamma. Mamma skal få to hjerter i morgen; et i irrgrønt og et i blått. Et til kontoret, og et til å ha hjemme. Siv gikk gladelig med på å levere gaven direkte til mamma, så vi skulle slippe å sende hjertene i posten to ganger. Og snille Siv pakket gaven inn aldeles nydelig OG leverte den i resepsjonen på jobben til mammaen min, slik at hun ikke aner hvor gaven kommer fra (men hun vet det er fra meg, egentlig).

Blondehjerter
Blondehjerter i glass. (Bildet stjålet fra Galleri Uværs galleri på fjasboka.)

Et grønt hjerte av ca samme sort som henger her, går i posten i dag til noen jeg er glad i. Siv kaller dette for blondehjerter, fordi teknikken innebærer at mønstre av gamle heklede blondeduker blir ’innfelt’ i glasset på et vis og skaper vakre effekter. Hvert enkelt hjerte får et unikt mønster, og det blir aldri to eller flere helt like hjerter – alle er litt forskjellige.

Galleri Uvær prtsc
Skjermdump av Galleri Uvær på fjasboka

Siv og Galleri Uvær har et nydelig galleri med flere album på sin fjasbokside. Jeg fant bilder av to fat jeg likte detaljer på; motivet på det ene og glassteknikken på det andre. Jeg spurte om hun kunne kombinere de to til ett fat – det var ikke noe problem. Så da bestisen gifta seg i fjor, fikk hun og mannen en aldeles spesialdesignet bryllupsgave som ingen har maken til. (De falt pladask, og fatet står fint utstilt og samtidig tidvis i bruk i stua deres.)

Det går fint an å bestille fra Galleri Uvær via internett. Det er kanskje litt sent med tanke på morsdag og sånn. Men kjenner du noen som har bursdag snart, har du lyst til å gjøre noen glad – eller når du skal i gang med julegaver, uansett tid på året – da anbefaler jeg Galleri Uvær på det aller, aller varmeste. Det beste er naturligvis å ta turen til Hadseløya og legge turen innom både galleriet og selve Uværshula. Men har du ikke mulighet til det, er ei internettbestilling et bra alternativ.

Liten skrift:
Jeg vet dette virker nesten som tekstreklame, men tro meg: Det er ment sånn, men av oppriktige og ikke kommersielle hensyn. Jeg har ingen egeninteresse av dette utover at jeg gjerne sprer ordet om noe jeg er begeistra for. Siv vet ikke engang om denne bloggen så vidt meg bekjent, og hun har definitivt ingen peiling på at jeg blogger om galleriet og kunsten hennes. Jeg syns bare rett og slett at dette er så bra at jeg gjerne vil dele det med andre som måtte være interessert. Geografi ingen hindring.

3 thoughts on “Galleri Uvær – Ei perle du ikkje veit om

Legg igjen en kommentar

