Tyvstart på påskeferien

Jeg tyvstarta påskeferien i dag, tror jeg. I alle fall fikk jeg en forsmak. Sammen med ei venninne gikk turen til Vatnvatnet litt utenfor Bodø, hvor vi gikk på ski i retning Sørfjorden – som lå nord for oss 😉

Vatnvatnet
Løypa går på Vatnvatnet. Sørfjorden kommer inn ved foten av de tre spisse tindene du ser på rekke og rad.

Jeg har aldri gått her på vinterstid før, men ofte tenkt at det er en tur jeg gjerne vil ta. I dag bød sjansen seg, og atter en gang fikk jeg dratt til et sted i nærmiljøet hvor jeg ikke har vært før. Turen er relativt enkel og går for det meste over vannet. Innimellom må man inn i og gjennom litt furuskog, men det er ikke en spesielt komplisert tur. Heldigvis. Den gjorde også veldig klart for meg at jeg IKKE skal kjøpe meg smørefrie ski når jeg skal ha nye ski… Jeg trodde det ville være rett for meg og mine ferdigheter, men etter noen turer på (lånte) smørefrie ski i det siste, ser jeg at det er helt uaktuelt å ha det. Kjekt å vite før man investerer!

Christian Wang
Vi møtte Christian med seksspann - og jeg var ikke misunnelig...

Noe av det deiligste med turen var at vi IKKE gikk i lysløype. Det var fullt mulig å lage sitt eget spor, eller man kunne gå i sporene etter sleden og tidligere skigåere. Ikke var det fullt av folk heller, selv om vi møtte og så en hel del folk etterhvert. De som går her er for det meste blide og får ikke aggresjonsangst av å se en hund. (Han unntaket snakker vi ikke om. Eller med.) På grunn av et par hensyn vi måtte ta, gikk vi ikke hele turen helt inn til Sørfjorden. Vi ga oss en drøy kilometer før vi kom frem. Til gjengjeld fikk vi finværet med oss hele veien; det var aldeles fantastisk å se at etterhvert som været beveget seg, kom hele tida det fineste været dit vi var, og bygene kom dit vi hadde vært uten å berøre oss engang.

Det er nesten så jeg gleder meg til påske!

7 thoughts on “Tyvstart på påskeferien

  1. Det gjorde du definitivt! Vi var ganske tidlig ute, det var jo en kjempedag 🙂 Ser at dere også hadde en kjempedag – jeg håper det blir flere sånne før vinteren er over…

  2. Å, så deilig det så ut!!

    Og nå kom jeg plutselig på hvilken blogg jeg tror du skrev før!! 🙂 Har endelig fått lagt deg inn i readeren min nå, husker jeg savnet den forrige!

  3. Plosiv: Det ER helt nydelig der sommer og vinter – høst og vår derimot… 😉

    Annikken: Det er neppe vanskelig å finne ut hvis man legger sammen to og to, selv om gamlebloggen og denne på mange måter var/er ganske forskjellige. Hyggelig å se deg her – jeg har hatt deg i leseren og følger fortsatt med 🙂

Legg igjen en kommentar

