Det trenger ikke være så komplisert

Noen ganger tenker jeg at mine turbloggposter får friluftsliv til å se ut som et tiltak. Man skal gjerne til fantastiske steder, gå langt eller bære tungt, fiske mye eller være borte lenge, og … ja, du skjønner. Det er lett å bare vise frem solsida og skryteturene, som skituren sist søndag.

Men faktum er at de aller fleste av mine ut-i-naturen-turer slett ikke er så avanserte. De trenger ikke vare lenger heller. Det går an å gjøre turliv veldig enkelt hvis det senker terskelen for å komme seg ut litt. Jeg tror at hvis man gjør det enkelt for seg selv, er det lettere å trå over dørstokkmila og komme seg ut, sånn i det hele tatt. Og har man først fått smaken på det, er det lettere å motivere seg selv fra gang til gang. Spesielt hvis man prøver pinnebrødet til Alt Godt underveis!

Dagens varmebehandling
Middagstilberedning

I dag, for eksempel, bestemte jeg og Sjåføren spontant at i stedet for å møtes til middag når jeg var ferdig på jobb, skulle vi dra ut på tur og spise mat som var laget på bål. Så snart jeg kom hjem, to jeg på meg turbukse mens han fant frem tur-fornuftige sko. Så hev vi oss i bilen, stoppa på Prix for å kjøpe pølser og på Esso for å kjøpe en sekk ved, og vips var vi avgårde. I sekken hadde vi pakket et par sitterunderlag, en termos med varmt vann, pulverkaffe og -kakao, ei eske fyrstikker. Og kamera.

Pelsdotten
Pelsdotten passer på oss. Og omgivelsene. Og pølsene 😉

Pelsdotten var naturligvis også med. Han vet at når Sjåføren er i hus, blir det tur, så han var veldig glad for å få være med. Det gjorde neppe noe at han fikk pølser til middag, han med. På Mjelle er det stedvis oppsamlinger med regnvann som ligger på bergene, så han fant godt med drikke etter alt det salte. Ikke brant han seg på bålet heller, selv om han var veeeldig frista til å forsøke å ta pølsene som hang til grilling over det…

Kaffedrikker
Sjåføren drikker helst kaffe

Sjåføren foretrekker kaffe. Jeg tar helst kakao. Så da har vi varmt vann på termosen og hver vår pulverboks vi lager drikke av. Easy peasy. Samtalen, roen og stemninga blir helt annerledes når man sitter i ei glipe i fjæresteinene for å finne le for nordvesten kontra når man sitter ved et stuebord og blar i hver sin avis ved siden av tallerkenen… Vi hadde ikke gått langt heller, bare et par-tre hundre meter bort fra bilen. Langt nok til at den var ute av syne (og dessuten bak ryggen vår), nært nok til at vi hadde kort vei tilbake.

Mjelle
Du må ha vært der førr å kunn' førrstå...

Det var ingen ekspedisjon, men en enkel tur som varte tilsammen to timer kanskje. Vi rakk å tenne bål, men gikk før det var brent ned. Vi hadde ikke kryssa noen elver, klatra noen skråninger eller noe som helst. Vi var bare ute på tur og så ikke engang solnedgangen fordi den akkurat skjedde bak kammen mot sørvest. Dessuten var det overskyet og nordvest vind, så det var en hustrig opplevelse. Men glipa vi fant i landskapet, for oss selv og bålet, var akkurat stor nok til at vi kunne kose oss noenlunde i le.

Friluftsliv trenger ikke være avansert. Det viktigste er at det er overkommelig, slik at man i det hele tatt orker å dra ut. Tror jeg.

3 thoughts on “Det trenger ikke være så komplisert

  1. «Friluftsliv trenger ikke være avansert. Det viktigste er at det er overkommelig, slik at man i det hele tatt orker å dra ut.»

    Så sant som det er sagt. Og når ein i tillegg har erfart at dørstokken er den største hindringa og at det oftast er finare ute enn det kan sjå ut som innanfrå, har ein oppskrifta på mange fine opplevingar.

  2. Jeg tror du har helt rett – får man seg først noen turer ut, venner man seg til at det som regel er bedre ute når man ER der enn man tror det skal være når man betrakter det innenfra.

    Helga som kommer skal jeg være masse ute. Og jeg gleder meg allerede.

  3. Nydelig ! Takk 😀 Det frister å gjøre noe lignende. Små og enkle gleder er ikke å forakte. Og ikke minst verd å skrive om 😉

Legg igjen en kommentar

