Nån fyra

Noen fyrer er som et nydelig glassfat. De er kjempefine å se på og godt egnet til sitt bruk, og om du ikke har bruk for dem kan de fint brukes til pynt. Men du klarer deg i bunn og grunn uten, og de kan lett erstattes av noe tilsvarende med et litt annet utseende når smaken din skifter. Det er sjelden de opparbeider seg så veldig affeksjonsverdi, i alle fall over kort tid.

Noen fyrer er som ei god bok. De fenger deg og du vil høre historien, og du koser deg mens de forteller. Men når boka er lest og historien over, setter du dem på hylla og er ferdig med dem for ei stund. Kanskje forteller du andre om dem og oppfordrer til gjenbruk, men for din egen del er du langt på vei ferdig med dem.

Noen fyrer er som et glass god konjakk. De er fantastiske å kose seg med en kveld, og man kan både prate og være stille sammen. De gir varme og lunhet, og kan nytes både alene og i selskap med andre. Men når glasset er drukket settes det oppvaskmaskinen, og du vet du har mer i flaska til en senere anledning. Så akkurat den konjakken fra akkurat den kvelden har mistet sin magi – når morgenlyset kommer, er den ikke lenger like fristende.

Noen fyrer er som en bror. Du kan fortelle dem alt og tilbringer gjerne tid med dem, alene eller sammen med andre. Du går gjerne ut og spiser med dem og kan sende uendelige mengder tekstmeldinger frem og tilbake, meldinger som handler om ingenting egentlig. Du kjenner rutinene deres og holder av dem. Men det er kjønnsløst og nøytralt, og hormonene sover sin søte søvn når dere er sammen.

Noen fyrer er som solskinn i mars. Når man er sammen er det full klaff og det blir varmt i fjeset, og når han ikke er der, savner du han. Du vet at han er noe av det vakreste som finnes i dine øyne, og du lenger hele tiden etter ham. Hele tida. Men han er flyktig og lar seg ikke fange, og om du ser ham må du ofte dele ham med andre. Han vil ikke, eller kan ikke, innse at du helst vil ha ham for deg selv og you know it’s a story not going to happen.

Noen fyrer er som et godt liggeunderlag. Du tar dem gjerne med når du er ute, og kan gjerne dele med andre. De gjør deg varm og god, uten å trenge seg på på noe vis. Men i seg selv er de litt tilbakeholdne; de krever ikke plass i selskapet, krever ikke å alltid være med, krever ikke å ha deg for deg selv. Så selv om du liker ham, er det litt for lite initiativ i ham til at du føler deg klar for skikkelig action, selv om han duger en regnværsdag.

Noen fyrer er som ei nydelig vintage-klokke med et slitent batteri. De er flotte, solide og duger til sitt bruk, men timingen blir rett og slett feil. Det stemmer i ny og ne og det er vakkert når det ‘klikker’, men det hjelper ikke. Når timingen er feil, er det rett og slett begrenset hva nytten og verdien av den kan være. Affeksjonsverdi er ikke nok i det hverdagslige.

Noen fyrer er som ei stripe nordlys bak en sky på kveldshimmelen. Du syns det ser lovende ut og ser gjerne mer av samme sorten, men det er ikke umiddelbart tilgjengelig og du kan ikke påvirke kreftene som avgjør om du får viljen din eller ikke. Du liker det du ser og vil gjerne komme nærmere men vet ikke helt hvordan. Du lurer på om det er verdt innsatsen eller om det er like fornuftig å nyte det mens det varer uten å håpe på noe mer.

Noen fyrer er som en god CD. De kan brukes nesten til enhver anledning. Du kan dem nesten utenat, både lydene og stillh mellom dem, og du kan spille dem igjen og igjen i det uendelige. Om det er cd-spiller, spotify, ipod eller et annet medium – du har dem gjerne og alltid med deg, tilgjengelig på et eller annet vis. Du deler dem gjerne med andre, så lenge du selv beholder eiendomsretten over ditt eksemplar. I den gode stillheten vet du at du også liker det som kommer etterpå. Men samtidig vet du at de lett kan erstattes, lett kan byttes ut med et tilsvarende produkt når du er lei av det første.

Og noen fyrer. Noen fyrer er som et furubål i skogen en dag du trenger varme. De er som overraskende nordlys når du går den kveldsturen du helst ville erstatta med senga. Noen fyrer er det reinskinnet du sitter på og graver fingrene inn i når du griller vinterpølser sammen med andre en vårdag; gjør deg varm og glad og komfortabel, kan deles med andre uten at noen er i tvil om hvem det hører til. Noen fyrer er den boka du vil lese litt i hver dag, og gjerne igjen og igjen. De er det fatet hvor du alltid legger snopet ditt og musikken som spiller inni hodet når elektronikken ikke er tilgjengelig. De er direkte uten å være hensynsløse, tilgjengelige uten å være desperate, spiller og leker gjerne – men er ærlige og har åpne kort. Noen fyrer får deg til å ville være den beste utgaven av deg selv uten at det koster så mye. Noen fyrer er konge uten å være eplekjekke av den grunn.

Noen fyrer er verdt å samle på blant en verden av forgjengelige saker.

5 kommentarer om “Nån fyra

  1. … det finnes også, langt unna, noen fyrer du ikke kjenner, men som noen ganger er så trollbundet og rørt av dine nydelige innlegg at de bare ønsker å sende deg en vennlig klem, eller to …

  2. Geitost: Jeg vet ikke hvordan jeg kan si takk for kommentaren din – jeg tar den til meg av hele mitt hjerte! (Og mener fortsatt at du burde ha egen blogg…;-) )

    Kris og Frk Fryd: Takk og enig og alt det der!

  3. Har vi ikke snakket om dette før, så skal jeg gjerne hevde at jeg er enig med deg at det hadde vært artig om jeg hadde hatt en blogg på norsk !
    Men du kanskje ikke forestiller deg hva slags innsats det er for meg egentlig å skrive på norsk : jeg har så lite praksis at den minste setningen trenger en intens oppmerksomhet fra min side, fordi jeg savner mange av de enkleste og vanligste uttrykkene av hverdagsliv siden jeg har aldri bodd i Skandinavia. For øvrig, jeg altfor ofte blander ord som likner hverandre fonetisk, og i tillegg norsk med svensk, blant annet, og slike feil kan til og med forandre det hele innholdet av det jeg syns !

    Poenget mitt er ikke å klage i det hele tatt, fordi jeg først og fremst gleder meg med alle de lille fremskrittene jeg syns jeg gjør dag etter dag, ved å lese norske bøker, nettaviser eller blogger, og med hver anledning de gir meg til å berike meg av forskellige folk sine tanker og kultur : slike tanker hjelper meg å tenke på verden rundt omkring, ved å se på ting fra et annet synspunkt og under et annet lys enn disse vi er vant til her til lands.
    Og å stikke innom det nordiske verden er både underholdende og nyttig fra et intellektuellt standspunkt. I denne retningen, en norskskrevet blogg hadde vel gitt meg en videre anlednig til å stille spørsmål og si min oppfatning om et mangfold emner, og da be om særlige kommentarere fra nordmenn. Dersom jeg hadde fått noen lesere fra deroppe …!

    Men samtidig, å skrive en blogg hadde krevet, som jeg forklarte først, at jeg bruker en stor del av min tid for å bedrive noe som, på en annen side, jeg kan neppe dele med folk rundt meg : det finnes ingen som snakker norsk her. Å prøve å forstå det jeg hadde skrevet eller fått på en blogg, bare gjennom formidlingen av google translation, hadde vært uhyggelig for dem, og jeg er sikker at de ville aldri like å følge meg dit, uansett den gleden jeg selv hadde kjent ved å utveksle noen av mine tanker med kloke hoder eller følsomme hjerter fra den store norden …

    Her er jeg. Nå vet du (nesten) alt om mitt nåtidens forhold med det norske språket, og der ligger en grense jeg syns jeg har nådd : utover begynner for meg et farlig område av språk apartheid og intellektuell utroskap, hvor du sikkert gjetter at jeg har ikke noe lyst til å gå frem til.
    Beklager, kjære Elisabeth, min sak er helt håpløs og så blir det ingen blogg herfra. Men kommentarfeltet ditt forblir iallefall et veldig hyggelig sted du kan regne med at jeg skal fortsette å besøke i fremtiden !

Legg igjen en kommentar

