Gjøre det enkelt, ha det bra

Saltenfjorden og Børvasstindan
Velg et sted med ei utsikt du liker. Gjerne ved vann, hvis mulig..

Så jeg tror jeg gjør det veldig enkelt i dag. Lager deig til pinnebrød rett etter frokosten, og legger det i en boks med lokk som igjen legges i en liten plastpose, just in case. Deretter bruker jeg jifmopp for å sveipe over gulvene – det er ikke så verst rent her fra før, nemlig – og rydder ting jeg har utsatt og etterlatt hele uka, setter på vask og oppvaskmaskin og sånt. Imens hører jeg på Studio Time fra Tommy Tee; et album som er perfekt for å få opp energien når noe skal gjøres.

Når klokka er 10:30-11:00 er det meste gjort. Da pakker jeg pinnebrøddeigen i sekken, legger visakortet på innerlommen, fyller varmt vann på termosen og sjekker at både sjokoladepulver og kaffepulver er med, samt et sitteunderlag i ull. Og ei bok. Deretter er det på med dunjakken (det er kaldt ved havet!) og turbuksa, og pelsdotten får tursele på. Via dagligvarebutikken, hvor jeg anskaffer en pakke grillpølser og en kvikklunsj, går turen til havet.

Et bål – enten av kvist og greiner funnet på stedet, eller av medbrakte vedkubber – bidrar til trivselen. Skuldrene senkes, og den firbeinte tusler rundt og snuser på det meste mens jeg stikker snuten min ned i ei bok. Etterhvert kommer pølsene ut og får pinnebrøddeig rundt seg før de holdes over bålet. Og fortæres. Den firbeinte får pølser uten brød.

Når klokka slår 14, er jeg hjemme igjen. Turen trenger ikke være så lang. Litt mat (matpakke duger fint om man vil droppe bål!), ei bok, et sitteunderlag og en fin plass – så er mye gjort. Hodet slapper av på et helt annet vis når man er ute på tur, selv om turen verken er lang eller avansert. Det er bare tre timer, men det føles som en hel liten ferie. Anbefales i helga.

Legg igjen en kommentar

