Når jeg leser ei bok

Jeg leste et blogginnlegg som handlet om det å skrive. Ikke blogginnleggskriving, egentlig, mer om årntli litteratur og bøker og sånn. Brett Easton Ellis, Henrik Langeland, Forfatterstudiet i Bø. Mot slutten av blogginnlegget sier hun: ” Ei lærebok som fokuserer på det fortellertekniske kan ikke inspirere ei som har glemt at det hun holder på med er å fortelle en historie. ”

Og jeg tenkte: ”DER er det!” Jeg har et par bøker jeg holder på å lese, og jeg kommer meg liksom ikke helt videre i dem. Jeg syns de er godt skrevet, de har et interessant ’tema’ om man kan si det slik, men … det SKJER ikke noe! Jeg mener ikke at ikke bøkene er godt skrevet. Jeg mener ikke at temaene ikke er interessante. Jeg mener ikke at de fortellertekniske grepene er gode, og gjerne godt gjennomført. Men det bare engasjerer meg overhodet ikke.

Nå tror jeg at jeg vet hvorfor, at jeg kan sette ord på hva som ikke helt får det til å klikke for meg (på en god måte) når jeg leser: De har egentlig ingen historie i bunnen. De er flinkt skrevet, godt skrevet, godt gjennomført og sikkert gjennomtenkt. Men de forteller egentlig ikke noen ting.

Leselista mi om dagen
Disse leser jeg med lyst og glede - for tida den gule og den blå. Innlegget handler om andre bøker. Bare sånn for å ha sagt det.

Ikke sånn at alle bøker må ha veldig mye handling for at jeg skal like dem. Det må ikke være mye action, det må ikke nødvendigvis være mye som utspiller seg hele tida. Men det må være en historie der. Det må være et eller annet som utvikler seg på et vis som forteller meg noe jeg ikke visste eller kunne eller kjente følelsen av fra før. Det må være noe som gir en smule dynamikk et eller annet sted.

Jeg tror mange forfattere hadde hatt godt av å innse det samme som bloggskriversken. Mange redaktører hadde hatt godt av å spørre ”Hva handler egentlig dette om?” når de sitter med et manus. Og jeg hadde hatt godt av å lese noen sider inni bøkene innimellom, før jeg evt kjøper dem, for å se om jeg har tro på at jeg vil lese resten av den.

Heldigvis finner fenomenet bookcrossing. Bøker som ikke gjør noe med meg, kan gjøre noe med andre.

Legg igjen en kommentar

