Etter jobb og før regnet

Skogen
Langs en sti jeg aldri tidligere har fulgt

Komme hjem fra jobb og bare la hundene tisse i hagen. Lage og spise middag, skifte klær. Når min hund ser den sorte turbuksa, vet han hva som skal skje. Han går logrende mot ytterdøra. Venninna følger etter.

Gå til et kjent utgangspunkt. Velge en sti jeg aldri før har gått. Jeg har gått mye, men her finnes alltid en ukjent sti, en ukjent vei, et sted jeg ikke har gått før. Vi går langs en grusvei, over halvstiv myrjordvei, over rester av sne som har blitt is, over råtten sne som gir etter under skoene. Vi bare går, snart hit og snart dit. Pelsdotten min er en upåklagelig stifinner og følger sporet, selv om det er tydelig at det er lenge siden noen gikk her sist.

Etter en venstresving går det fortsatt oppover, men jeg ser noe mørkt der fremme. Det viser seg å bare være mørkt på avstand, sett fra bjørkeskogen. Når vi kommer frem, er det en granskog. Det minner om urskog – falne trær, nakne røtter, tuer med lyng som skal komme, maurtuer som er i ferd med å syde av liv. Det er så fint at jeg bare setter meg rett ned på bakken ei stund.

Emre i skogen
Ligge i lyngen, tygge på en pinne. Det blir mer av det i tida fremover.

Hundene storkoser seg. Pelsdotten min stortrives med helgebesøk av bestevenninna, og hun storkoser seg i et turområde hun kjenner lite til fra før. Snuse litt her, tisse litt der, tygge på ei grein og ta et lite byks. Når jeg setter meg ned på bakken, setter hun seg rett ved meg og vil helst kose. Han legger seg litt på sida eller bak, og vil helst holde utkikk.

Vi er ute i timesvis. Har ikke mål og mening – vi streifer bare. Jeg vet hvor vi er, men ikke hvor vi skal. Vi kommer hjem til slutt. Når maten er fortært, teen ryker av koppen og rumpa er godt planta i sofaen, regner det utenpå vinduet.

Legg igjen en kommentar

