Om å velge andre ting

Hytta
Målet for turen

Det er klart. Jeg kunne valgt å overhøre det uuttalte spørsmålet da han fortalte at han hadde vurdert å ta seg en ettermiddagstur til hytta han er så glad i. Jeg kunne ha valgt å si at jeg var opptatt og hadde planer. Jeg kunne valgt å gjøre som ingenting og bare avslutte samtalen på vanlig vis. Men jeg hørte at han gjerne ville ha selskap, jeg hadde ingen planer som ikke kunne utsettes og jeg hadde ikke lyst til å gjøre ingenting. Så jeg inviterte meg selv med og dro på tur. Det var veldig verdt det.

Hundene ved vannet
Hundene utforska omgivelsene; en hjemmekjent og en mer ukjent en.

Med hver vår hund gikk vi noen kilometer i det som mest av alt føltes som EN lang oppoverbakke. Innover, oppover, bortover. I en høyresving tok vi til venstre, innover en sti. Da var det ikke langt til hytta som var turens mål. Sist jeg var her var i fjor høst – da gikk vi kveldstur med hodelykter, og det lå is på vannet. Denne gangen tok jeg inn omgivelsene, la merke til utsikta og gledet meg stort over å se et par vage vak på vannoverflata.

Menyen
Han sto for middag. Jeg sørga for dessert. God deal for oss begge.

Jeg kunne valgt å spise middag før jeg dro, men visste at han liker å ha bål på hytta. Så jeg valgte å la være. Jeg kunne valgt å ta med noe sunt i stedet for å la ham sørge for menyen. Men jeg lot være. Jeg kunne valgt å droppe sjokoladeplata jeg hadde tenkt å ta med til dessert. Men jeg lot være. For noen ganger er det beste for den mentale helsen å tillate seg selv og andre det som kanskje ikke er det aller, aller beste for den fysiske helsen – men det gjør ingen skade når det bare blir en sjelden gang.

Når gode venner velger seg et friminutt sammen, når man stikker seg bort litegranne og lar hundene løpe løse mens man selv sitter på en krakk med ryggen mot hytteveggen og ser på utsikta over vannet og fjellene lenger bort… Da blir det å velge noe annet enn det opplagte det samme som å velge det som egentlig er det beste der og da. Noen ganger trenger man å minnes om å ikke bare velge det opplagte og naturlige, men å kanskje velge litt på sida av det man ellers ville gjort. Det trenger ikke være mye eller de store tingene.

Minnet om dager som denne, gjør det enklere å huske å velge litt annerledes innimellom.

Legg igjen en kommentar

