Sånn skal sommeren være

Fine kjoler
Ah. London. I shall miss Thee.

Det skal være varmt, minst tjue grader i skyggen, og det skal knapt være en sky på himmelen. Klokka skal være kanskje to eller tre på natta, og en mild bris stryker gjennom bygatene mens sola skinner fra et sted mellom Landegode og Rønvikfjellet. Vi har vært ute, kanskje på pub eller kanskje på restaurant, og det er ingen av oss som vil inn når det er så fint ute. Vi går der, du har kanskje dongerishorts til ca knærne og ei kul skjorte? Eller t-skjorte? Jeg er ikke sikker. Og så har du joggesko, eller converse. Men jeg tror det er joggesko. Jeg har på meg den hvite og røde kjolen jeg kjøpte i London, den uten armer og med nydelig v-utringing. Skoene er de lave lyse som matcher bunnfarga i kjolen, sko man kjøper for at føttene skal se ok ut samtidig som det er komfortabelt å gå. Langt, om nødvendig.

Jeg tror at etter puben eller restauranten har vi vært ytterst på moloen en tur, eller kanskje bare ute på holmen nesten ytterst. Der tror jeg vi så hurtigruta komme inn, på vei sørover etter å ha lagt Lofoten og Vestfjorden bak seg. Kanskje sto vi der og vinka til de få turistene som fortsatt var oppe, som ikke hadde gitt seg etter å ha sett indrefileten av ruta forsvinne langsomt bak seg, på den andre sida av fjorden, den andre sida av blått.

Og nå går vi her. Du og jeg, armen din om skuldrene mine og armen min om din midje. Vi snakker ikke så mye, tror jeg. Vi bare går, litt hit og litt dit. Titter på streetart jeg viser deg, som du ikke kjenner men lar det fascinere av, og du trekker meg hit eller dit når det er noe du har lyst til å se på. Vi går litt på kryss og tvers, litt hit og dit, skal ikke noen steder men vet at vi etterhvert må ende opp hjemme hos meg når det er sovetid. Men det er så varmt, det er så lyst, det er så fint og vi vil at øyeblikket skal vare evig. Vi er voksne, vi har levd, vi vet hvor skjøre gode stunder kan være og håper at denne skal vise seg å ikke være det. Håper den skal være en forsmak på stunder og dager og måneder og år, kanskje et helt liv. På et hjørne i Fredensborgveien stopper vi og kliner.

Sånn vil jeg at sommeren skal være.

(Inspired by.)

5 thoughts on “Sånn skal sommeren være

Legg igjen en kommentar

