New kid in street art town

Jeg har oppdaga en ny streetart-artist i byen. Tror jeg. Kanskje har vedkommende holdt på ei stund uten at jeg merka det, men i alle fall. Først så jeg et bilde som var ganske særegent i stilen. Så fant jeg et til, og et til. Klart jeg må blogge om det da!

Hval
Foretrekker hvalkjøtt?

Dette var et av de første motivene jeg fant. Det må ha tatt tid å lage, når man ser alle detaljene! Motivet er en hval, som følges av en tekstboble med ordet ‘prefer’. Men om det er hvalen som foretrekker et eller annet (å hoppe?) eller om kunstneren foretrekker hvalkjøtt, se det er ikke helt klart. Jeg lurte litt på om B’en inni motivet har noen betydning, men fant etterhvert ut at den bokstaven ikke går igjen på andre verker av samme kunstner. Så hvem vet?

Ørn
Ørna har fått med seg ordet sannhet

Det andre motivet jeg fant var åpenbart av samme kunstner. Her er ingen B eller annen bokstav, men derimot en trekant på den ene vingen – nesten som et treenighetssymbol. Hvem vet om det var ment slik? Ørna har fått med seg ordet ‘sannhet’. Om det er ørna som snakker sannhet, om det er ørna som ser sannheten – det kan man tolke som man vil. Sånn sett passer jo treenighetssymbolet kanskje inn? Det var etter at jeg oppdaga ørna at jeg begynte å se meg om etter andre verker fra samme kunstner.

Katta
Det er ikke dumt å være nysgjerrig

Inni et busskur fant jeg dette motivet – ei katt! Det er også det første motivet i denne ‘serien’ jeg har funnet som har mer enn ett ord. Tradisjonelt heter jo ordtaket ‘curiousity killed the cat’, som henspiller på at det er mulig å være mer nysgjerrig enn det som er sunt for en. Kunstneren spiller imidlertid på at nysgjerrighet også kan være sunt – og det er jeg naturligvis helt enig i! Kunsten er kanskje å være nysgjerrig uten å være dum i sin nysgjerrighet? På katta fant jeg forøvrig verken noen bokstav eller noe annet symbol skjult i motivet.

Etter at jeg så denne katta, har jeg kommet over et tilsvarende bilde på et tilsvarende sted. Jeg rakk imidlertid ikke å få tatt bilde der og da, og siden det var på et sted hvor jeg normalt sjelden ferdes, kan det hende det tar litt tid før jeg kommer forbi der igjen. Men jeg er nysgjerrig. Det er en ny kunstner i byen, og jeg skal holde øynene åpne!

One thought on “New kid in street art town

Legg igjen en kommentar

