Det er en fyr i nabolaget

Noen ganger møter jeg ham på morgenen. Av og til skal vi samme vei, men som regel krysser hans vei den retningen jeg beveger meg i. Uansett hvor tidlig jeg er oppe, er han der samtidig. Man skulle nesten tro han overvåket meg. Han er mørk, men litt lys i tuppene. Distingvert, kanskje? Han bor omtrent et kvartal fra meg. Og jeg tror ikke han liker naboene sine så godt, for han forsøker stadig å skjule seg. Jeg har tenkt at han er harmløs, og har bare nikket til ham når vi har møttes. Jeg har forsøkt å holde hunden unna ham, til tross for sterk interesse.

Piggsvin
Småsjenert nabo

Men her en dag var det noe annerledes. Han møtte meg nemlig da jeg var på vei hjem fra jobb, og var med ett på et helt annet sted enn der han bruker å være. Kom han for å møte meg? Hvem vet. Ikke nok med det – han mente tydeligvis at fortauet ikke var stort nok for oss begge, og lette fortvilt etter et sted å komme seg vekk på. Til sist gikk han bare i skjul, som om han ikke ville jeg skulle se ham utenfor hans vante miljø. Jeg forsøkte å gjøre som ingenting og gå forbi, men paparazzigenet mitt vant.

Så hvis du ser jeg går og smiler hemmelighetsfullt for meg selv på vei gjennom gatene, er det mye som taler for at jeg nettopp har sett han med den kule sveisen som spiller kostbar og avvisende. Han er så søt at jeg kan ikke hjelpe for det – selv om noe sier meg at dette er et høyst midlertidig forhold.

Legg igjen en kommentar

