Mandag i det grønne våte

Ryttere ved vann
Et vakkert syn. Og to damer som helt klart ikke tenkte på at stemmene deres bar godt over vannet…

Det var mandag. Det var nesten en hel dag (og ei hel natt forut) tilbrakt ved laptopen. Og det var et sterkt behov for frisk luft, grønne omgivelser og sjelefred. Så hva gjør man da? Jo, man pakker sekken og tar den ene hunden man har igjen i huset og legger ut på tur. For første gang i år (!) tok jeg sogar fiskestanga med – den har ikke vært i bruk siden i fjor sommer, og det har vært et savn.

Fluer
Jeg fiska med fluer. Fisken ville ikke ha. Neste gang har jeg med annet agn – på hjemvei traff jeg noen som fortalte hva som er rette sorten…

Jeg liker å fiske med fluer. Ikke sånn fancy fluestang, men ei vanlig fiskestang med oppsett for dubb og to fluer. Jeg forsøkte ganske mange forskjellige fluer, nymfer og fargekombinasjoner, men det hjalp ikke. Hånlatteren steg opp av vannet og fortalte meg at det måtte være noe annet som skulle til for at fisken skulle bite, selv om det klekket godt i vannoverflata. Fiskene passet på å vake rett bak dubben eller ved siden av flua, men bite? Ikke på vilkår. Men det er greit – jeg har lært hva som skal til i det vannet neste gang jeg drar dit.

Vase i snøret
Det hører nesten med. Og jeg klarte å løse den uten å kutte sena. Happy!

Av en eller annen grunn går det litt i bølger med vase på tråden. Og denne gangen fikk jeg skikkelig knute på lina to ganger, med masse surr. I fjor var det enkelt å si «pappa, kan du hjelp mæ?», men denne gangen måtte jeg pent klare meg selv. Det gikk faktisk helt fint, selv uten å ty til nødløsningen med å kappe sena. Knutene løste seg, og jeg fikk mange fine kast etterpå igjen. Neste gang skal jeg få fisk også!

Emre
Verdens fineste turkompis, helt klart!

I sommer har jeg passet to hunder og den siste uka var det faktisk tre hunder på en gang i huset. Så fikk hun ene feriegjesten løpetid. Det er ikke noe sjakktrekk når man ikke har planlagt valper, men det kom heldigvis raskt ei løsning. Frøken Løpetid dro videre til ei venninne som har tispe fra før, og jeg ‘overtar’ i stedet passet av en hannhund for henne. Han kommer i morgen. Men akkurat i kveld hadde jeg bare min egen hund i hus – den perfekte turkompis for fisketurer på regnværsmandager. Han koste seg, han også.

Jada, det regna
Det ble en smule vått etterhvert…

Duskregn, yr, småregn, øsregn, opphold. Vi hadde de fleste variantene, og mange av dem opptil flere ganger. Regnvær er ofte godt fiskevær, så det skremte verken meg eller han firbeinte. Det har vært mye grått i sommer, og mye vått, selv om det også har vært enkelte dager med unntak. Det minner mye om sommeren 2010, og det året var august veldig fin. Jeg satser på at august blir fin i år også –  jeg er klar for en måned med sol, varme og sommeraktige dager, selv om midnattsola har tatt farvel for denne gang. Krysser fingrene for at dagens regnvær var det siste på ei stund.

Legg igjen en kommentar

