Ene-stående mat: Lavkarbo laksewok med ostesaus

Ryktet forteller at mennesker som bor alene har kjedeligere kosthold enn folk som lever i parforhold, og jeg har sogar hørt at aleneboere kjeder seg mer med maten. Det er mulig. Selv er jeg av den oppfatning at siden ingen andre skjemmer meg bort med matlaging i hverdagen, er jeg pent nødt til å gjøre det selv. Jeg er jo ene-stående, bokstavelig talt. Derfor sørger jeg for at det ikke går alt for lang tid mellom hver gang jeg lager god middag til meg selv, den skal se noenlunde delikat ut og det skal være variert over tid. Halvfabrikata brukes innimellom, men ferdigmat spiser jeg bare unntaksvis – maks en gang i måneden – når jeg er alene hjemme.

Her om dagen hadde jeg en hel del grønnsaker i kjøleskapet. Noen var i ferd med å overleve seg selv, andre var ferskere. Og enkeltpakker med laksefilet har jeg alltid i fryseren. Det er lett å lage og lett å variere. Dermed ga menyen seg selv, ut fra prinsippet ‘Man tager hva man haver’. Lista under viser hva jeg brukte av grønnsaker; har du andre grønnsaker funker det sikkert like bra. Jeg brukte:

– 1/3 brokkoli
– 1 kokt potet (fra et måltid tidligere i uka)
– 1/2 paprika
– 4 asparges (hvorav en tredjedel av hver måtte kastes før bruk)
– 2 store vårløker

I tillegg brukte jeg altså en porsjonspakket laksefilet.

Saus: 1/3 beger creme fraïche, 1/3 blåmuggost, salt, pepper, ca 1 ts honning

Råvarene i wokgryta
Sunt, godt og lavkarbo. Sistnevnte var ikke tilsiktet.

Sett først wokpanna på ca styrke 4 av 6. Ha olje oppi den. Del grønnsakene opp i passende store biter, og ha dem oppi panna. Når grønnsakene har fått varmen i seg, rydd dem litt ut mot den ene sida, slik at mest mulig av bunnen i wokpanna blir ledig. Legg laksefileten oppi her. Stek den litt på hver side, og bruk deretter ei tresleiv eller noe annet for å dele opp laksefileten i mindre biter. Bland så disse bitene med grønnsakene, og rør om innimellom slik at alt blir like mye stekt og ingenting blir brent. Når laksefiletene har jevn farge og ikke er mørke inni, går du videre.

Creme fraïche og blåmuggost
Dette skal bli til en god saus!

Skru plata ned på 2. Når grønnsakene er klare. har du oppi ca 1/3 beger creme fraïche og 1/3 blåmuggost. Jeg brukte blå Castello. Strø over litt salt og pepper, og ha gjerne en dash honning oppå. Rør om slik at alt blandes, og trykk litt på blåmuggosten slik at den deles i biter som ganske raskt smelter og blir flytende. Når sausen er jevn i fargen og du ikke lenger ser hva som er hva av bestanddelene, lar du det putre et lite minutt. Rør gjerne litt. Om du vil ha mer flytende saus, kan du ha på litt mer creme fraïche eller evt litt fløte.

Maten er servert
Det er servert!

Vips er maten servert! Uten at det var tilsiktet har jeg i ettertid skjønt at dette er en veldig lavkarbo matrett. Man kan ha brød ved siden av, eller sogar ris, hvis man ønsker det. Selv syns jeg den er god som den er. Det beste er at det er lov til å lage mye mat når man lager denne, for det er sunt så det gjør ikke noe om man spiser en rikelig porsjon og vel så det.

God appetitt!

Legg igjen en kommentar

