What’s the story – autumn glory

Solnedgang
I femtida ser det omtrent sånn ut

Kalenderen spiser langsomt av dagene. Nå er det mørkt selv før det er leggetid for ungene. Når jeg står opp om morgenen, er det fortsatt mørkt ute. Først når jeg er tilbake fra lufteturen med pelsdotten, begynner grålysninga å vise seg utenfor stuevinduene. Jeg bruker refleksvest om morgenen og kvelden når jeg lufter hunden. Jeg tar hodelykt i sekken eller lommen hvis jeg stikker en tur i marka etter jobb – i fall jeg på impuls skulle få lyst til å gå eller bli værende der lenger enn planlagt.

Månen kommer
Klokka er ikke 18 enda, men månen stiger i nordøst mens det skjømmes overalt.

Men det er greit. For i kveld bor jeg rett under Cassiopeia. For noen dager siden gikk jeg under nordlyset mens andre så kveldsnytt. Tidligere i dag sto jeg på stranda og så en oransje og nesten full måne stige stor og diger opp mellom Mjellefjellene og Steigtinden. I går var jeg på første kvelds-fjelltur med hodelykt denne sesongen – og storkoste meg. I boden ligger et par truger jeg aldri fikk prøvd sist vinter fordi det stort sett ikke var snø nok der jeg var.

Så bring it on. La høsten gå sin gang med skarp luft, gyldne farger, amerikansk valgkamp, nobelprisutdeling og varme tekopper på sene kvelder. For jeg er klar for høsten – og jeg er klar for han som kommer etterpå. I hvitt, forhåpentligvis. Jeg kjenner at jeg gleder meg litt allerede.

2 thoughts on “What’s the story – autumn glory

  1. Noen ganger! Jeg er ikke mørkeredd, så jeg liker å være ute på kveldene og bruker gjerne hodelykt når det er nødvendig.

    Velkommen hit, forresten 🙂

Legg igjen en kommentar

