Endelig fersk fesk!

Det er oktober, det er kaldere dager, det er vakre frosne dager med klar himmel og nordlys om kveldene. Og det er en måned med R i, så nå er det igjen på tide å spise torsk. Sesongens første ferske torskemiddag var veldig langt fra å være planlagt (vi skulle ha pannekaker!), men da anledningen bød seg, var jeg ikke sen om å slå til.

En formiddag i forrige uke var jeg i Bodø sentrum midt på dagen. Jeg hadde med meg et par gutter på seks og sju år, og planen var å ta en tur ut på moloen. For å komme til moloen må du gå rundt eller forbi havna. Der lå det en fiskebåt.

Og la meg her gjøre en digresjon før vi fortsetter. Ved den ‘første’ flytebrykka på kaia, helt i hjørnet mot Radisson-hotellet og Nordlandsbanken DnB, ligger det som regel en liten oransje sjark. Er du heldig, er eieren akkurat kommet inn fra havet. Eieren er en mann på 86 år som alltid går i blå kjeledress og sort kasjettlue, han har høreapparat og beveger seg langsomt. Men nesten hver dag er han ute på havet med båten og drar fisk, og så selger han på kaia når han kommer inn igjen. Han gjør det fordi han vil, ikke fordi han må av noen grunn.  Jeg handler stadig hos ham.

Så også denne dagen. En sommerfugl blafret så det kilte i magen min da jeg så den blå kjeledressen i båten, så at mannen var på plass. Og han hadde fisk. Jeg var ikke sen om å få guttene og hunden med meg ned på flytebrygga han lå ved og spurte om han hadde fisk? Joda, det hadde han. Torsk, hyse, lyr, krabber og kråkeboller hadde han å tilby. Jeg valgte meg torsk, og pekte på den jeg helst ville ha. Den ville nemlig rekke til en raus middag for både meg, guttene, deres far og hunden min. For 130,- kroner fikk jeg med meg en femkilos torsk som var både feit og fin. Kan man få det bedre?

Vel hjemme igjen kom jeg etterhvert i matlaginga.

Poteter
Slottspoteter klare til steking i ovnen

Det som ville trenge lengst tid, var utvilsomt potetene. Jeg tok åtte rå poteter, tror jeg, og kappa dem i båter. Deretter tok jeg en bolle og helte oppi en god olje og 2-3 sorter krydder. Potetbåtene havnet oppi bollen og ble rørt godt med ei skje, slik at alle potetbåtene var godt innsmurt med marineringen. Deretter hadde jeg potetbåtene over i ei langpanne dekket med bakepapir i bunnen, og det som var igjen av marinaden etterpå, helte jeg over båtene. Deretter satte jeg panna inn midt i ovnen på ca 200 grader. Slik bør de stå i minst 30 minutter, helst 45 og gjerne opp mot en time. Imens laget jeg resten av måltidet. (Man har også tid til å dekke bordet, gjøre litt oppvask og sånn forskjellig, mens man venter på potetene.)

Torsk i kasserolle
Torskebitene ligger og trekker rett under kokepunktet

Etter poteten var det fisken sin tur. Først vasket jeg fisken ren – det vil si, den var allerede rengjort av fiskeren så jeg bare skylte den litt. Torsken var ferdig bløgga, så jeg trengte bare kappe av sporden og dele resten av fisken i biter. Hver bit var sånn ca 3-4-5 cm, og jeg beholdt skinn og bein på hvert stykke.

Mens jeg kappet og ordnet fisken, hadde jeg en kjele med vann på oppvarming. Da vannet kokte, trakk jeg gryta av plata og skrudde plata ned på 2. Oppi vannet hadde jeg godt med salt, en dæsj sitron, en dæsj eddik, og noen laurbærblader. Deretter la jeg fiskebitene oppi vannet og lot dem trekke, mens vannet var rett under kokepunktet. Det er viktig at det ikke koker når fisken er i kasserollen. Slik kan vannet trekke i minst 30 minutter. Når fiskekjøttet er jevnt hvitt (ikke blankt/gjennomsiktig) og er i ferd med å løsne fra ryggmargen og beinene, er fisken ferdig.

Mens potetene stekte inni ovnen og torsken trakk oppå ovnen, gjorde jeg klar en slags dressing. Til fersk fisk og potet er ofte smeltet fett både enkelt og godt, men jeg ville ha noe litt sunnere og med en litt annen smak. I kjøleskapet (som ikke var mitt) fant jeg et rømmebeger som var ca halvfullt. Oppi der hadde jeg litt salt, litt pepper, litt chili, litt paprika og litt tørket gressløk. Dette rørte jeg godt inn i rømmen, slik at det var blandet i hele begeret, og så satte jeg lokket på begeret og begeret inn i kjøleskapet igjen. Dressingen har godt av å ‘modnes’ litt.

Fisk, potet og improvisert dressing
Fersk torsk servert med slottspoteter og hjemmelaget rømmedressing

Da torsken hadde trukket ferdig, var også poteten klar. Dermed var det bare å servere begge deler, naturligvis sammen med dressingen jeg hentet ut av kjøleskapet. Det var ingen som la seg sultne den kvelden, for å si det sånn. Ei heller den firbeinte.

2 kommentarer om “Endelig fersk fesk!

  1. Han mannen du kjøpte hos var en fiskerkollega av min Morfar som også var byfisker etter at han og min Mormor flyttet til byen fra Fleinvær i Gildeskål. Denne mannen er noen år yngre enn min kjære Morfar ville ha vært. Tror jeg må prøve meg på de potetene der til fisken. Så kjempedeilig ut.

Legg igjen en kommentar

