En spiselig julegave: Eplemarmelade

Det er godt ut i november, og det er på tide å tenke på julegaver. Jeg har god oversikt over mine, og for ikke lenge siden testa jeg noe som jeg vurderte å lage til jul og gi bort. Svaret ble et ubetinget ja – om jeg da ikke beholder alt selv, av ren og skjær grådighet og lyst!

Eva er en av de jeg blogger sammen med på Nakne Kvinners Oppskriftsblogg. Tidligere i høst inspirerte hun meg med en oppskrift om mikrosylting, og jeg bestemte meg for å teste oppskrifta på epler. Eplemarmelade er jeg nemlig glad i, og så hadde jeg tilfeldigvis fire røde epler som … vel, de trengte å bli brukt før de døde. Perfekt, tenkte jeg.

Røde epler
Fire slike røde epler brukte jeg

I tillegg til eplene ville jeg gjerne bruke kanel (for det er pappa glad i, og han er en av de potensielle mottakerne) og et krydder til for smaken sin del. Valget falt på muskat, og jeg tok en hel muskatnøtt og knuste den i morteren. Det ble mer muskatpulver enn jeg trengte, så resten la jeg i en liten luft-tett boks og skal ha til senere. I tillegg brukte jeg litt sukker, litt vann og litt sitronsyre for fargen sin del. Huskelisten, hvis du vil prøve deg på det samme, er som følger:

* Fire mellomstore røde epler
* Litt vann, ca en halv centimeter høyt i en kjele med tykk bunn
* To spiseskjeer sukker
* To teskjeer kanel
* Ei godt toppa teskje muskat
* Ei spiseskje sitronsyre
* (Valgfritt: 1-2 ss Certo syltepulver. Brukes som konserveringsmiddel hvis den ferdige marmeladen skal lagres utenfor kjøleskap en tid før den spises.)

Ferdigskrelte epler
Eplebiter klare til oppvarming i en kasserolle med tykk bunn

Jeg begynte med å skrelle alle eplene, fjerne kjerner og stilk, og dele dem opp i biter. Eplebitene hadde jeg oppi en kasserolle med tykk bunn, hvor jeg først hadde hatt i ca 0,5 cm med vann. Når alle eplene var ferdig skrelt og oppdelt, satte jeg på plata nesten på fullt, mens jeg rørte i den nesten hele tida. Da det begynte å putre og koke, skrudde jeg temperaturen ned på 4 (av 6). Så lot jeg det putre mens jeg tidvis rørte i, og etterhvert som eplebitene ble mykere, moste jeg dem.

Da røra hadde omtrent den konsistensen jeg ønsket meg, hadde jeg oppi kanel og muskat og rørte godt. Deretter tok jeg gradvis oppi sukker til det smakte akkurat passe eple, uten å være verken for søtt eller surt. Jeg rørte igjen til alt sukkeret var oppløst og krydderet var jevnt fordelt i hele massen. Hvis du vil bruke syltepulver for å konservere over tid, er dette tidspunktet for å røre det inn i massen og sørge for at det blir godt oppløst og fordelt.

Marmeladeglass med innhold
Eplemarmelade med kanel og muskat

Deretter var det bare å slå av plata, trekke av kasserollen og bruke ei ause for å ha marmeladen over i steriliserte glass. Jeg hadde hatt glassene stående opp ned på rent bakepapir på ei plate i stekeovnen mens den holdt 150 grader, og jeg brukte et rent kjøkkenhåndkle brettet et par ganger for å ta glassene ut av ovnen og sette dem på benken uten å brenne meg. (De er varme!) Ei øse hjalp meg med å få marmeladen over i glass, og så brukte jeg igjen håndkleet for å holde glassene fast mens jeg skrudde fast lokket på hvert av dem.

Glassene på bildet har vært brukt til tomatpure tidligere. Jeg fikk tilsammen fire glass marmelade; tre ble gitt bort og det fjerde forsvant mistenkelig fort fra kjøleskapet mitt. Nå har jeg nye røde epler i hus. Du kan jo gjette på hva jeg skal gjøre i helga.

One thought on “En spiselig julegave: Eplemarmelade

  1. Så jeg har søkt litt rundt for å jeg tenkte jeg skulle prøve meg på noe marmelade siden jeg har ingenting å gjøre idag. Jeg syntes din forklaring på hvordan det skal lages er enklest og best, så nå skal jeg prøve jeg og. Takk 😉

Legg igjen en kommentar

