Når maten er spist og gavene åpnet

Englekoret i høytidelig sang
Englekoret i høytidelig sang

Både englene og vi andre har sunget julesanger. Sunget på konsert, sunget i bilen, sunget foran TV’en, sunget på et bestemt tidspunkt en bestemt dag slik den gamle familietradisjonen foreskriver. Vi har sunget julesanger på tre-fire språk og spilt flere cd’er enn jeg orker telle etter. Ikke noe spotify her i gården, ikke i jula. Oppå hjørneskapet i stua har vi englesamlinga – engler i alle mulige størrelser, materialer og varianter er samlet her og ser fine ut sammen. Til venstre har vi de som synger, til høyre står bandet, og innimellom, rundt og bak står alle de andre som bare er engler uten å gjøre noe spesielt. Fylle-englene har visst havna på hytta, så det er et sobert selskap som har troppa opp på skapet i år.

Utsnitt fra nisseklubben
Utsnitt fra nisseklubben

På hylla ved veggseksjonen har vi samlet nissene. Dorullnisser som er 30 år gamle, dyre nisser, billige hjemmelagde nisser, muntre nisser, alvorlige nisser, sangnisser og en nisse som sitter på utedo er samlet og later til å nyte hverandres selskap – slik vi gjør, vi som er samlet for å feire jul sammen. Den ene nissen er ikke sammen med de andre. Han pynter rommet mitt og skal være med meg hjem om noen dager, for han er egentlig min. Jeg fikk ham til jul fra en klassekamerat en gang midt på 1980-tallet. Han spiser grøt.

100 år gammel, men like fin.
100 år gammel, men like fin.

Jeg liker blandinga av gammelt og nytt i jula. Gamle tradisjoner og nye, gamle gjenstander og nye gaver. Jula har både det bestandige og det omskiftelige i seg. Denne kula pynter juletreet og er en av de bestandige tingene. Kula kommer fra min mormor, som hadde den fra sitt barndomshjem. Kula er med andre ord rundt 100 år gammel. Engelen inni er original. I dag oppdaga vi at sølvausa som vi hadde oppi fruktsalaten til dessert, var nøyaktig 100 år gammel. «24.12.12.» sto det på den, og det siste 12-tallet refererer til 1912, fire år før bestemor ble født. Hun har nok arvet den fra sitt barndomshjem. Jeg håper den blir min en dag.

Og at alt det gode jeg har fått med meg i jula gjennom tidene, fortsatt kan deles og gis videre til andre, enten de er familie eller ikke. Årets utgave lover i alle fall godt.

2 thoughts on “Når maten er spist og gavene åpnet

Legg igjen en kommentar

