…og vi er i gang!

Alltid beredt for lange netter med hyppige oppdateringer...
Alltid beredt for lange netter med hyppige oppdateringer…

Endelig! Endelig, sier jeg. Endelig er hundekjøringssesongen i gang. Denne helga deltar 45 hundekjørere i årets meget populære nykommer – Mush Synnfjell. Løpet er nytt av året, strekker seg over ca 170 kilometer i området rundt fjellbygda Torpa, som ligger i Nordre Land i Oppland.  Løpet er lagt opp slik at start og stopp er ved Spåtind Helsehotell, og løypa går innom sjekkpunktene Halden og Dokkfløydammen. På begge er det obligatorisk med (minst) fire timers hvile for kjørere og hunder.

I motsetning til i mange andre løp er det ikke tillatt med handlere (hjelpere) på sjekkpunktene – her må kjørerne klare seg helt selv. Alt de trenger må de ha med i sleden og frakte med seg hele veien. Back to basic, med andre ord, noe som utvilsomt er en del av grunnen til at løpet har blitt så populært. Starten gikk lørdag, også den på utradisjonelt vis, og målgang er forventet fra åttetida og utover søndag morgen. Hvem som vinner? Se, det gjenstår i skrivende stund ennå å se.

Etter Mush Synnfjell kommer Gausdal Maraton neste helg (11.-13. januar), og helga etter det står Hallingen for tur (18.-20. januar). Deretter er det en liten pustepause før Femundløpet (start 31. januar) braker løs – pr i dag er det ca 200 påmeldte hundespann og -kjørere! Jeg har to ganger tidligere vært på Røros og jobba for Femundløpet, i år ser det foreløpig ut til at jeg ikke skal nedover. Etter Femundløpet er det en måneds pause, og så er det tid for Finnmarksløpet (start 9. mars).  Det er også mange hundekjørerglade personer som følger med på Iditarod, som går over ca 1800 km i Alaska og starter ei uke tidligere. Og har man ikke DA fått nok, finner Pasvik Trail sted i Finnmark i april (start 4. april).

Dette er de største og best kjente løpene i Norge. I tillegg til løpene jeg har nevnt, finnes det naturligvis et utall andre små og mellomstore løp rundt omkring i landet.

Selv har jeg bare èn husky, så jeg kjører ikke med slede. Til gjengjeld er jeg en svært ivrig sofamusher! En sofamusher er en person som følger med hundekjøring og konkurransene fra pc’en sin. Sofamushere surfer blogger, løps-hjemmesider, yr/storm og andre sider som er relevante for hundekjøring og konkurranser. I mars sitter vi benket foran NRK sine sendinger, mens vi har laptopen i fanget for å nyte følelsen av å være mer oppdatert enn det du får på TV… Hvis internett forsvinner, er det krise.

Så om du ikke ser meg på ei stund, vet du hvorfor!

3 thoughts on “…og vi er i gang!

  1. Blir helt svett, jeg. God mushing! Vi nøyer oss med lette turer i Bymarka og langs mer tilrettelagte stier på denne tiden av året. Tviler egentlig på at Gutta Boys hadde hatt noen nevneverdig glede av å måtte slepe på meg gjennom djup snø…

  2. Takktakk 🙂 Jeg storkoser meg, selv om det blir noen hvileløse eller svært korte netter innimellom. Gutta dine koser seg nok i snøen uten å måtte dra på noe som helst 😉 Min foretrekker å dra i oppoverbakker og motvind, og det passer meg veldig godt…

Legg igjen en kommentar

