Ut på tur med nye sko

Nylig anskaffet jeg meg nye vinter-tursko, etter å ha tenkt i lang tid på at det var på tide med det. På en sportsbutikk i byen hadde de tilfeldigvis skosalg da jeg (med 10 minutter til overs en dag) stakk innom for å se om de hadde noe aktuelt. Joda. 50% salg på et utvalg Timberlandsko var midt i blinken for meg, og på 10 minutter rakk jeg både å finne, prøve og kjøpe skoene. Disse skoene heter Timberland Rime Ridge og er noe av det beste jeg har kjøpt på ei stund!

Mine nye vinter-tursko. Lissene har samme farge som skoen, bare. Er veldig fornøyd så langt!
Mine nye vinter-tursko. Lissene har samme farge som skoen, bare. Er veldig fornøyd så langt! Bildet er stjålet fra G-sport sin nettbutikk.

Det er ikke bare bare å kjøpe vinter-utesko. De skal være høye nok til å nå over anklene for å gi støtte, men uten å klemme for hardt. De skal ha solide spor under for å gi feste på glatt føre, men samtidig ikke være så harde at sålen ikke bøyer seg. Siden det er til vinterbruk må de gjerne være varme. De skal være av et noenlunde vanntett materiale, men samtidig ikke så tett at all fotsvetten stenges inne. Det er de praktiske hensynene. I tillegg kommer de personlige, subjektive hensynene som er irrasjonelle, men likevel spiller inn når jeg skal handle. De skal for eksempel ikke ha for mange sømmer og detaljer, for da fester det seg raskt skitt og smuss på de rareste steder. De skal helst ha et materiale som kan behandles for å vare lenge. Jeg vil helst ikke ha skinn. Og aller, aller helst vil jeg ha mørke sko – brune, grå eller til nød svarte. Men disse Timberlandskoene (lissene har samme farge som skoen, de er ikke grå) falt jeg for til tross for at de var lyse, og jeg har bare blitt mer og mer fornøyd jo mer jeg har brukt dem. De oppfyller alle kravene mine, og de er komfortable å ha på seg.

Fra fjæra på Bremnes med utsikt mot Landegode, som er godt skjult i skyer.
Fra fjæra på Bremnes med utsikt mot Landegode, som er godt skjult i skyer.

På en søndag var det derfor helt naturlig å dra ut på tur, og da til et sted hvor det var påkrevd med godt skotøy. Vi dro til Bremnes, som så ofte før. Der er det hålke på stien, der er terreng med lyng og kratt, der er glatte berg ned mot havet, og der er både flate stier og bratte bakker. I godt selskap sørget jeg for å teste alle skoens egenskaper i alle slags lende, og jeg ble ikke skuffet en eneste gang.

Nå er det bare å krysse fingrene for at det kommer mer snø enn det vi har pr i dag. Jeg er klar for ordentlig vinter nå!

2 thoughts on “Ut på tur med nye sko

  1. Oh!! De der skoene var kjempefine. Jeg har lenge vært ute etter vintersko som ikke er så lange i ankelen. Lange har jeg fra før. Så kanskje jeg burde få meg slike jeg og. 🙂

  2. Go for it, bare sjekk at de passer foten din før du kjøper dem 🙂 G-sport på torget har dem til 650,-… Veldig gode sko, i dag testa jeg dem på allsidig vinterføre opp til Keiservarden, og de var knallbra!

Legg igjen en kommentar

