Jakte på vinter

Det krever ei frihelg, godt vær og nyladet kamerabatteri. Deretter er det bare å gå ut og jakte på bevis for at vinteren finnes, selv om det knapt er spor av snø.

Rognebær som fortsatt henger på kvistene
Rognebær som fortsatt henger på kvistene

Rognebæra er stort sett borte fra trærne, etter at fuglene har plukket dem ned utover høsten. Men noen steder finnes det enkelte bær som klamrer seg fast til en spinkel og nær-frossen kvist. Bærne er rynkete og bærer preg av å være gammel. Så da er det nok vinter.

Hunden vokter nabolaget - og nordlyset.
Hunden vokter nabolaget – og nordlyset.

Ser du nordlys når hunden skal ut for å tisse på kvelden, er det bare en ting å gjøre: Ta på boblebukse. Ta på dunjakke. Ta på nye, fine vintersko. Ta med sitteunderlag i ull. For da kan man sitte på terrassen rett utenfor sin egen stue og knipse bilder som dette, og mange fler. Jeg innser at det hadde gjort seg med stativ til kameraet, men likevel. Mye fint og grønt! Og en lykkelig hund som får være ute ei stund ekstra uten å måtte gjøre så mye, annet enn det han har lyst til; følge med og ha oversikt.

IMG_4742
Over og under isen. Samtidig.

Hvis du kommer over et sted hvor en dam har frosset og løftet seg – husk å forevige det. Gjerne fra kanten av dammen. Vannet har frosset og trukket seg sammen, og av en eller annen grunn har det trukket oppover. Resultatet er at et stort flak av is er flatt oppå og fullt av is-stalagmitter i ulike fasonger og farger under. Det ser ut som om det ‘står opp’ i løse lufta, nesten. Fascinerende, og et tydelig bevis på langvarig kulde. Og dermed vinter.

IMG_4748
Ærfuglene sitter tett sammen på havet for å holde varmen

På vinteren sitter ærfuglene tett sammen på havoverflata, de ser nesten ut som et flak. De driver i fellesskap på sjøen, og når en av dem flyr opp for å flytte seg, følger de andre etter. På denne måten får de både varme og trygghet, og de dykker etter mat på omgang. I Saltstraumen kan man se dem seile på havoverflata gjennom de rolige partinene av straumen, og når de nærmer seg virvelstrømmene, flyr de opp og finner et annet sted. Her på fjorden ved Landegode drev de mot vest. Ærfugler i flak tyder også på vinter.

IMG_4763
Fjærepryd. Aner ikke hva den heter, men fin var den!

Man trenger ikke bare seg opp og bort og ut. Man kan fint se ned også. Jeg er ikke sikker på hvilken plante dette er, men ut fra utseendet og hvor den vokste, lurer jeg på om det er vinterversjonen av skrubb-bær. Med den hvite perleraden rundt langs ytterkanten av bladene ser det nesten ikke ekte ut – men det er den! Og farga på bladene vitner tydelig om at planten er halvveis i dvale. Et siste tegn på vinter.

Så det er altså vinter, selv om vi ikke har sne. Kulda beviser det, og har etterlatt seg opptil flere spor. Nå er det bare å krysse fingrene for at dette slår til, og at vi får mer sne i dagene som kommer. Jeg er veldig klar for det. Av flere grunner.

2 thoughts on “Jakte på vinter

  1. Ja, jeg håper virkelig at du får snøen din, Elisabeth! Og at vi slipper noe mer enn noen tynne lag av hdet hvite stoffet her midtveis i landet. Passer meg utmerket at det ikke er vinter med meterhøye snøskavler – selv om det jo gjør seg som fotomotiv. Men, som du jo selv viser her, så byr vinteren på flotte motiver selv uten at de må kjøres snøplog på veiene. Jeg ble særlig fascinert av isbildet og det siste. Flotte og spennende. Når jeg blir helt frisk igjen, skal jeg ut og se om det er noe særlig med vinter å feste på minnebrikken her i området også 🙂

  2. Jeg fikk! Og jeg er strålende glad for det, i likhet med pelsdotten jeg deler hus med. Han kløver som en konge om dagen, og jeg bærer aldri handleposer hjem mer.

    Den isen var helt fantastisk. Det så ut som et gedigent isflak som sto i løse lufta, bare støttet opp på undersida av is-stalagmitter. Har aldri sett noe lignende,

Legg igjen en kommentar

