Mars. Plutselig var vi langt ut i mars.

Nordover. Alltid helst nordover.
Nordover. Alltid helst nordover.

Vinteren klarer ikke bestemme seg for om den vil være her eller ikke. Tidvis er det som på bildet over, tidvis som på bildet under, tidvis er det fritt for snø overalt. Ei stund trodde jeg våren var kommet, men dengang ei. Ikke riktig enda, men forhåpentligvis snart. Jeg er klar for vår så snart påska er overstått. Frem til da vil jeg gjerne ha skiføre. Nå står skiene nypreppa i et hjørne og bare venter på å bli brukt. Sørfjorden, Hopen, Vatnvatnet og andre steder venter på besøk.

IMG_5472
Vinden har det travelt

I det siste har livet hatt det like travelt som vinden i Ausvika her om dagen. Det er sjelden noe direkte stress, men med jobb og diverse fritidsengasjementer flyr dagene unna og det krever planlegging å få med seg alt man har lyst til. Som regel er det lystbetont. Og best av alt: Folkene. Det er så mange fine folk i verden, og jeg lar meg tidvis både forbause og imponere over hvor mange bra mennesker det finnes rundt omkring. Mange av dem gjør ikke noe stort av seg, de krever ikke plass, de suger ikke til seg oppmerksomhet. Men når man kommer dem inn på livet, er de fantastisk fine. Noen har den egenskapen at jo nærmere kjernen man kommer, jo bedre ser man at de er. Heltstøpte, men ikke feilfrie. Vennlige, men ikke dumsnille. Smarte, men ikke arrogante. Snille, men ikke tafatte. Når tenker over de siste ukene og månedene, er det ikke de travle dagene som står frem i lyset. Det er de fine folkene, de fine folkene som jeg blir mer og mer glad i jo bedre jeg kjenner dem.

IMG_5489
Emre er gjerne med; rolig og avslappet tilpasser han seg folk og omgivelser overalt.

De siste årene har jeg vært mer stedfast enn noen gang tidligere i mitt voksne liv. Den fyren her har mye av skylda for det. Det er ikke det at jeg ikke har folk rundt meg som gjerne passer hunden når og hvis jeg skal reise bort – det er heller det at jeg ikke lenger har lyst til å reise bort. Jeg har mer lyst til å gjøre ting og engasjerer meg på måter som tillater meg å være mest mulig i ro der jeg bor, sånn at hverdagslivet kan leves med pelsdotten. Noen dager er han med på alt som skjer, andre ganger er han hjemme alene deler av dagen. Det er ikke så farlig. Så lenge han er der når jeg våkner og når jeg legger meg, er dagen alltid litt bedre. De mange årene med streifing og stadig nye steder, og med savn etter å ha hund, er erstattet av en omprioritering som gjør at det å ha hund prioriteres foran det meste annet. Det er veldig verdt det.

IMG_5139
Enkelt stemningstiltak i vestre vinduskarm i stua mi.

Innimellom – uansett hvorfor man har travle dager – må man ha noen pusterom som man har helt for seg selv. Noen trenger en joggetur, andre sover gjerne litt ekstra eller leser ei bok. Jeg har ikke noe imot noen av delene. Men det beste jeg vet, tror jeg, er å sitte i sofaen på kvelden når det er langt forbi leggetid. Ha laptopen i fanget. Ha en kopp kaffebaileys på bordet. Ha god samvittighet etter mye ute-tid med hunden. Høre Emre snorke, vinden blåse. Se litt på Netflix, ha tid til å blogge, lese andre sine blogger. Bare gjøre ingenting i form av mange småting på en gang. Som i kveld.

På denne måten kommer hodet seg ajour med det faktum at vi snart går mot slutten av mars. Hvor ble februar av?

2 thoughts on “Mars. Plutselig var vi langt ut i mars.

  1. Hurra! Du er tilbake 😀 Takk for ros. Det er mye nord her om dagen, og det kjennes godt. I dag så jeg hele Lofotveggen og mye av Vesterålen også; øyene duvet og så på avstand ut som isbiter som duppet i havoverflata. Jeg trenger bedre kameralinse for å kunne yte synet rettferdighet…

Legg igjen en kommentar

