Skritt for skritt. Bokstavelig talt.

Vi er ved målet - og halvveis på turen.
Vi er ved målet – og halvveis på turen.

Det er ikke lenge siden jeg nevnte at jeg er i ferd med å gjenerobre en tapt glede – skigåing. Skritt for skritt, stavtak for stavtak, bakke for bakke, fall for fall. Jeg SKAL bli flink til å gå på ski, flink nok til å slippe å ta av meg skiene i ‘uberegnelige’ nedoverbakker, flink nok til å tørre å la hunden trekke meg under alle forhold, flink nok til å slippe å slite meg forderva i oppoverbakkene fordi dårlig teknikk gir stor belastning på skuldre og overarmer.

Og jeg har skjønt at for å gjøre noe jeg har et motsetningsfylt forhold til, er det nødvendig med belønning av noe slag. Nesten som et barn som får god dessert hvis det spiser opp all brokkolien. Belønninga denne gangen var godt vær, et fantastisk vakkert turmål og ikke minst – godt selskap. Vi tok det rolig, i et tempo som passet meg, og jammen var ikke den firbeinte grei å ha med å gjøre.

Langnesbu ved Sørfjorden
Langnesbu ved Sørfjorden

Turmålet var Langnesbu, som ligger ved Sørfjorden. Den tilhører Bodø JFF og er låst, men vi satte oss i le på trappa og koste oss med medbrakt niste. Damene som ankom ti minutter etter oss satte seg i solveggen – der var det kuling i kastene, så det ble et kort opphold.

Det fine med skiturer av denne typen – frem og tilbake – er dessuten at tilbaketuren virker kortere fordi landskapet er kjent og alle landemerkene ferskt i minne. I mitt hode er det i alle fall slik. Selv om trekkhunden var litt sliten og ga mindre hjelp, hadde jeg ansiktet mot sola og vinden i fjeset. På veien bortover tok jeg skiene av meg 3-4 ganger. På returen bare 2. Det går fremover. Denne gangen hadde jeg dessuten preppa skiene (selv!) og hadde derfor bedre feste enn forrige gang. Så det går fremover.

Dette er faktisk så morsomt at jeg lurer på om det er flere ting jeg bør ta opp igjen – mestringsfølelsen gir definitivt mersmak!

2 thoughts on “Skritt for skritt. Bokstavelig talt.

Legg igjen en kommentar

