5 dager igjen

Kyllingkoret er klare for påskesalmer!
Kyllingkoret er klare for påskesalmer!

Det er fem dager igjen til jeg tar påskeferie. Fem dager, og i dag er det lørdag. Jeg har hatt en liten debatt med meg selv om hvorvidt jeg skal pynte til påske eller ikke; hva er vitsen når jeg likevel er borte nesten alle rød-dagene? Men magefølelsen vant, den lille jenta som fryder seg med å pynte med litt småabsurde ting henta frem eska fra boden og tusla rundt i stua for å fordele innholdet.

Blomsterkrukkekyllingen havna i bokhylla i stedet.
Blomsterkrukkekyllingen havna i bokhylla i stedet.

Jeg er ingen interiørblogger og har ingen saker i huset som står fremme bare for å se pene ut. Men når det er høytid liker jeg å ta frem ting som gir en ekstra følelse av høytid, av humor, av at dette faktisk er noe spesielt og ikke bare ei vanlig helg. Så derfor. Jeg brukte fredagskvelden på å fordele kyllinger, egg og andre påskeeffekter rundt omkring i huset. Utfordringa er å ha dem et sted hvor de er synlige, men hvor de samtidig kanskje er utenfor hundens oppmerksomhetsradar. Ellers lever de farlig når jeg er ute og han er alene hjemme. For å si det pent.

Men påska handler jo egentlig om Jesus. Det er derfor vi feirer påske, tross alt, i alle fall sånn i utgangspunktet. Men Jesus egner seg ikke for påskeoppsats i stua. Pisking, arrestasjon, korsfestelse og elendighet. Det er ikke akkurat det man ser, verken i butikkene eller i annonser noen steder. Ei heller ser man noe av gleden og sjokket fra oppstandelsen 1. påskedag, pussig nok.

Heimehekla påskeegg
Heimehekla påskeegg

Kvikk Lunsj. Påskeegg. Appelsiner. Kyllinger. Salt olivenbrød. Lammelår. Fjellski. Blå swix. Hyttetur. Peisfyring. Ull-sokker. Brettspill. Javisst. Alt dette er en del av påska mi. Men la deg ikke forlede til å tro at jeg glemmer hva den handler om, for det gjør jeg ikke. Når alt kommer til alt, har jeg fokuset et helt annet sted enn på den ytre staffasjen, hvor sjarmerende og forlokkende den enn kan være. Jeg bare snakker ikke så høyt om det.

Legg igjen en kommentar

