4 dager igjen

Det er fire dager igjen til jeg tar påskeferie, og det slår meg at jeg ikke har èn bestemt påsketradisjon. Påske betyr ikke èn enkelt ting for meg, ett enkelt sted eller noe sånt. Det eneste som er konstant, er det faktum at jeg liker å tilbringe påska sammen med folk jeg liker. Familie, venner eller begge deler. Bare jeg får være sammen med noen jeg regner som ‘mine’, så er jeg fornøyd. Omgivelser og aktiviteter er underordnet.

Bypåske i Trondheim er ikke vondt
Påska 2010: Trondheim bød på påskestemning i massevis

Det har vært tre påsker siden jeg kom tilbake til Norge. Alle har vært forskjellige. I 2010 – et halvt år etter at jeg kom hjem igjen – tilbrakte jeg påska hos familie i Trondheim. Jeg liker bypåske. Asfalt under skoene en dag, sne og bållukt neste dag. Utepils og sesongens første softis, og kaker sammen med søte nieser. Varm kakao med marshmallows på Choco Boco på Bakklandet… Ah. The joy.

Påska 2011: Strandtur i Lødingen med fine folk og dyr
Påska 2011: Strandtur i Lødingen med fine folk og dyr

Påska 2011 var en kombinasjon av vennetur og familie. Sammen med to venninner tilbrakte jeg noen dager på hytta sammen med mamma og pappa. Dagene ble tilbrakt på streif hit og dit, folk og dyr, lunsj over bål i fjæra og tilfeldige avstikkere der vi følte for det. Vi ramla sogar borti en historie som kommer til å bli bok i løpet av overskuelig fremtid.

Påske 2012
Påska 2012: Båltur i villmarka med venner og venners venner. Pinnebrød med pølse på menyen.

I fjor jobba jeg i påska. Men innimellom rakk jeg å være ganske mye ute – som denne dagen da venner og venners venner havna på felles båltur ute i villmarka. Kjør til enden av veien, gå forbi bommen, ta til høyre der veien svinger til venstre, følg stien så langt du vil, og vips – du har funnet et fantastisk sted å samle gjenget på. God tilgang på furu og andre kvister til bålfyring, god utsikt over landskapet, masse plass for de firbeinte til å utfolde seg.

I år blir påska todelt – jobbing første halvdel, hyttetur med fine folk gjennom alle rød-dagene. Og jammen er det ikke ei bursdagsfeiring inni der et sted. Jeg tror dette blir bra. Dessuten blir det kake. Kake er aldri feil.

Legg igjen en kommentar

