Fokusere, fokusere, fokusere

Det er rart med det. Når man har ei ny linse til kameraet er det som å ha et nytt kamera, og likevel ikke. Man kan leke med lys, med farger, med fokus og lukketider eller blenderåpninger. Man kan ønske seg en ting og få til noe annet, man kan tro man er på vei mot noe og likevel ende opp et annet sted. Eller ikke.

Fokus. Eller ikke.
Fokus. Eller ikke.

For det handler om fokus, når alt kommer til alt. Hva vet jeg om det jeg vil? Hva er jeg villig til å legge ned av innsats og faktorer for å få resultatet slik jeg vil ha det? Noen ganger er det lett å miste målet av syne, å henge seg opp i tekniske detaljer heller enn det ferdige resultatet. Noen ganger spiller ikke teknikken og målet på lag og man må velge en. Og noen ganger glemmer jeg hva jeg holder på med og ender opp på et sidespor uten å reflektere over hva jeg driver med. I starten. Det er alltid mulig å hente seg inn igjen, heldigvis. Det gjelder bare å justere fokuset, å sørge for at detaljene virker i samme retning, mot samme mål. Og så gjennomføre det man vet er rett. Så lett, så vanskelig.

Legg igjen en kommentar

