Ingen ordspill, bare Stein

Jeg har blogga om streetart-artisten Stein så mange ganger at jeg tror jeg dropper ordspill i overskrifta. De er brukt opp, kjennes det som. Men da jeg nylig kom over to nye piecer av Stein – nye for meg, i alle fall – kunne jeg ikke dy meg for å blogge dem også.

Stein på Burøya
Stein på Burøya

Jeg skulle egentlig utover til Nyholm Skandse sammen med ei venninne. Vi hadde såvidt begynt å gå utover fra Mælen mot skansen, og hadde kommet til Løvold Industri sine lokaler. Da så jeg plutselig noen som så på meg fra den andre sida av veien. Det var denne karen her.

Det første jeg tenkte da jeg så motivet, var at det ligner en slags tribute til tegneserietegneren Jason / John Arne Sæterøy.  Jeg er litt usikker på om fjeset, dvs øynene og munnen, er tegnet/malt av Stein, eller om det er noen andre som har vært fremme med hvitfargen i ettertid. Uansett. Hele stilen til karakteren her er leken; munter og flørtende – midt i et industriområde. Men i august forvandles veien like ved motivet til en bølgende masse av folk. Den fører nemlig ut til skansen, hvor åpningskonserten til Musikkfestuka finner sted første fredag kveld i august. Jeg har sittet i utlandet og ønsket meg dit, og jeg har vært der – Bernhoft, Bo Kaspers Orkester og Susanne Sundfør har spilt der siden jeg kom til byen. Men denne piecen har jeg altså ikke merket meg før. Kanskje den ikke er så gammel – fargene og mangelen på slitasje kan tyde på det.

IMG_5637
En litt herpa Stein-piece på Burøya

Litt lenger ut, og på motsatt side av veien, fant jeg dette motivet. Snøen var akkurat lav nok til å la meg se at det er Stein som står bak også dette. Storken kommer vanligvis med barn, men denne kommer tilsynelatende med en banan. Jeg er usikker på hva jeg skal legge i det, for å si det pent. Sant og si var jeg et øyeblikk usikker på om det var en banan eller en fisk (!), men jeg landet ganske raskt på at det ser mest ut som en banan. Faktisk ligner den bananen til apekatta på toppen av Rensåsen, som Stein også står bak.

Dessverre har motivet blitt litt herpa og overskrevet – det ligger lokaler til yrkesfagelever i nærheten, men det er ikke godt å vite hvorvidt det er noen av dem eller andre som står bak herpinga. Oh well. Jeg koste meg uansett med å finne to (for meg) nye Stein-motiver på en og samme dag. Det var verdt turen, det også!

2 thoughts on “Ingen ordspill, bare Stein

  1. Stein er kjempefin! Hvis du går på taggen ‘StreetArt’ og ser spesielt på de gamle der, så er det flere Stein-piecer som i dag er overmalt. Han har egen fb-side også. Noen ganger ser jeg motiver der som jeg leter etter på ordentlig, men mest gleder jeg meg bare over å oppdage dem på steder der jeg tilfeldig ferdes.

    Glad du liker postene!

Legg igjen en kommentar

