Sommerutfordringen #1: Pan

Jeg har som nevnt gitt meg selv en sommerutfordring, nemlig å lese minst en skjønnlitterær bok pr uke i perioden 10. juni til 10. august. Det er et overkommelig mål. Et raid i bokhylla ga meg fem bøker jeg gjerne vil lese, og det blir neppe noe problem å finne fire bøker til i løpet av perioden. Den første boka jeg valgte å lese, er ei jeg har lest før: ‘Pan’ av Knut Hamsun.

Pan - av Knut Hamsun.  Her i min gamle skoleutgave fra ca 1990.
Pan – av Knut Hamsun. Her i min gamle skoleutgave fra ca 1990.

Pan kom ut i 1894, fire år etter at Hamsun hadde slått gjennom med romanen ‘Sult’. Størstedelen av handlingen i Pan utspiller seg i noen korte sommer- og tidlige høstmåneder i 1855, i følge bokens jeg-person og hovedkarakter Thomas Glahn, løytnant (ute av tjeneste). Han er en tidligere soldat som nå bor i ei hytte i skogen, et lite stykke fra handelsstedet Sirilund.  Det er ganske åpenbart at mye av inspirasjonen til Sirilund skriver seg fra Kjerringøy, som Hamsun besøkte i 1879. Da fikk han nemlig et lån på 1600 kroner fra handelsmann Zahl. Også når man leser om stedet, naturen og det som foregikk der, er det åpenbart at Hamsun har hatt Kjerringøy i sinne.

Boka handler i korte trekk om at Glahn blir forelsket i Handelsmannens datter Edvarda, og de opplever en intens og lykkelig forelskelse. Etter litt tid blir imidlertid Edvarda lunefull og Glahn sjalu og irrasjonell, og det hele utvikler seg til en maktkamp som ingen av dem vinner. Glahn faller også for Eva, smedens kone, og har et kortvarig eventyr med gjeterjenta  Henriette. Edvarda forlover seg etterhvert med en baron som tilbrakte sommeren på Sirilund, og Glahn forlater stedet. I en epilog hører vi at han blir skutt i India, noe han selv langt på vei ser ut til å ha lagt opp til.

Et karakteristisk trekk ved Pan er den intense tilstedeværelsen til naturen; den er tidvis altoppslukende. Skildringene bever av liv, av sol og regn og alle elementer som finnes i naturen. Det går en tydelig parallell mellom naturens gang og forholdet mellom Glahn og Edvarda; fra vår/forelskelse via sommer/lykke til høst/maktspill og vinter/Glahns avreise, eventyrets tilsynelatende slutt. Hver detalj i naturrikdommen på disse sidene forteller om en forfatter som har vært på alle de stedene han beskriver; som har gått de krokete stiene, hørt drønnet av steiner som løsner i fjellsidene som omkranser Strandåvassdraget, har fisket i de mange vannene som omgir handelsstedet oppe i fjellen. Blant annet.

Det er knapt noe man kan si om Pan som ikke har blitt sagt tidligere. Så jeg skal ikke kjede deg. Du kan finne en analyse eller flere, om du vil, med å gugle. Men det beste av alt er å la omtale være omtale, og i stedet bare kose seg med selve verket. Du får Pan i pocketutgave i bokhandelen om du vil, eller du kan låne den på biblioteket eller bestille via nett. Boka er lettlest, bare 110 små sider. Spekket med innhold, men likevel lett å lese. Anbefalt sommerlektyre? Åja.

I de siste dager har jeg tænkt og tænkt på Nordlandssommerens evige dag…

2 kommentarer om “Sommerutfordringen #1: Pan

  1. Artig utfordring! Eg hugsar at eg las Pan for ein del år sidan, men hugsar ikkje så mykje av historia. Kanskje eg må friske opp?

    God helg!

  2. Anbefaler absolutt å lese den – det er ganske fort gjort! Å fordøye den, derimot, kan ta litt tid om man vil tenke etter og analysere litt. Sommersyssel, helt klart. Det er ikke ei bok man leser om vinteren, i alle fall ikke jeg.

    Velkommen hit forresten, Englepappa! Håper du lar deg inspirere både til å lese og andre ting 🙂

Legg igjen en kommentar

