Om kart og geografi

Jeg har alltid hatt en fascinasjon for kart, så lenge jeg kan huske. Helt fra jeg som barn debuterte som familiens kartleser under campingferier i Sverige på sommerferie og frem til nå, har jeg elsket å sitte med et kart foran meg. Atlas, kart, globus, you name it – jeg liker det. Enten det viser hele verden eller bare en liten del av mitt nærmiljø.

Når det er kart over steder hvor jeg har vært, bringer kartene med seg minner. Minner om folk, minner om naturens utforming, minner om opplevelser og hendelser og sideveier og omveier. For eksempel. Det er lett å fortape seg i ‘hva-hvis’-tankegang – hva hvis jeg hadde dratt hit istedet for dit? Hva hvis vi hadde valgt A i stedet for B?

Når det er kart over steder jeg ikke har vært, spinner fantasien. Jeg ser for meg hvordan landskapet ser ut, forsøker å forestille meg hva byene handler om, ut fra hvor de er i landskapet. Forsøker å finne likheter mellom min kyst og andre kyster, forsøker å forstå hva som driver folk i omgivelser som er himmelvidt forskjellige fra mine egne. For eksempel.

Jeg har et gammelt kart over Skandinavia fra tidlig 1800-tall. Der er Nord-Norge helt annerledes enn i dag. Ikke bare er proporsjonene ikke helt autentiske. Langt flere steder langs kystlinja har navn og en stor prikk, de forteller at kysten var hvor folk ferdes, og at handelen skjedde andre steder enn den gjør i dag.

Sola går ned litt før midnatt, men kveldene og nettene er fortsatt lyse.
Sola går ned litt før midnatt, men kveldene og nettene er fortsatt lyse.

I kveld har jeg sittet sammen med feriegjestene og myst på et kart over mitt regionale nærområde. Vi skal ut på tur i helga. Jeg kjenner området, de gjør det ikke. Vi ser på forskjellige ting på kartet, men ett har vi felles: Vi gleder oss. Kart bærer med seg løfter, og vi skal høste fruktene. Da får det være at vi sitter oppe til sola er langt over horisonten igjen og sørgående hurtigrute forlengst har gått forbi.

Legg igjen en kommentar

