Når stormen kommer

Stormen er ikke bare navnet på det nye kulturhuset som er i ferd med å reise seg her i Bodø. Stormen er også et bilde av Oscar Bodøgaard.

Oscar Bodøgaard.
Oscar Bodøgaard.

Oscar Bodøgaard var en norsk billedkunster (1923-2011) som holdt til her i byen, og han står bak noen av de fineste bildene jeg vet om. Galleri Bodøgaard er et av mine yndlingssteder. Dit kan jeg gå bare for å se på et bestemt bilde, eller flere. Med årskort kan man heldigvis gå dit så ofte man vil, og jeg er enda ikke lei.

Deler av galleriet er forbeholdt ambulerende utstillinger som varierer gjennom året, mens andre saler inneholder Oscars bilder. Jeg blir aldri lei av disse bildene, og jeg har definitivt mine favoritter. At de har en hyggelig cafe med gode kaker, gjør heller ingenting.

Stormen - av Oscar Bodøgaard
Stormen – av Oscar Bodøgaard

Bildet stormen viser hvordan stormen ser ut når den kommer rullende over havet – en mørk vegg som skjuler alt. Lyset blir borte, perspektivene forsvinner, omgivelsene blir uklare. Man blir fullstendig oppslukt når stormen raser, og sett innenfra har man ingen anelse om når det er over – når vil bølgene legge seg, når vil lyset vende tilbake, når vil vinden løye? Man vet ikke. Man må bare holde ut som best man kan.

Sånn er det i livet også noen ganger. For ikke lenge siden fanget stormen noen som står meg veldig nært. Den svarte veggen kom brått, uventet og var altoppslukende. Faktisk bar den på mer enn det først så ut til. Det er ikke lett å være den som står ved siden av og ser på at dette hender med noen man er glad i, og man er hjelpeløs fordi man ikke kan gjøre noe til eller fra. Annet enn å stå der, sammen med dem man er glad i, til stormen en dag går over.

For den gjør alltid det, heldigvis. Den går alltid over. Man må bare vente litt, men det slår ikke feil. Den går over. Akkurat nå er jeg veldig glad for å vite dèt.

Legg igjen en kommentar

