Yatzy: Ny StreetArt-artist i Bodø

Yatzy gjør åpenbart sjablong-motiver
Yatzy gjør åpenbart sjablong-motiver

Midt i august var jeg mye i området rundt Rensåsparken i forbindelse med Parkenfestivalen 2013. Og en av de gangene jeg gikk til eller fra, oppdaget jeg at en ny streetart-artist har dukket opp i byen: Yatzy. Jeg aner ikke hvem det er, men Yatzy har dukket opp med to motiver. Begge er sjablong-bilder. De er malt på hver sin stolpe utenfor den gamle, nedlagte svømmehallen i Bodø.

Reisende pingvin med bakkekontakt.
Reisende pingvin med bakkekontakt.

Jeg falt for pingvinen som er på reisefot med koffert!  Han er plassert helt nede på gatenivå, og han ser bort fra gata og innover mot svømmehallen like bortenfor. Kanskje vet han at han snart må dra. En lokal entreprenør har nemlig fått kjøpt den gamle svømmehallen og skal bytte ut med leiligheter og næringslokaler der. Både svømmehallen og parkeringsplassen utenfor skal bygges ut og opp, og noen kommer til å tjene gode penger på det. Dette er på sørsida av parken, og dermed er det fin utsikt, for eksempel mot Børvasstindan. Når bygginga starter, blir pingvinen borte. Stakkars.

Jeg skal til gjengjeld holde øynene åpne for flere verker fra Yatzy’s hånd. Jeg håper der er noen.

Edit: Jeg har latt meg fortelle at Yatzy er en relativt kjent streetart-artist med base i Bergen. Jeg vet ikke hva han gjorde i Bodø, men gleder meg over synet! Kan hende han var i byen i forbindelse med et prosjekt på utestedet Dama Di, hvor Stein, Phlegm og Dotdotdot dekorerte både inn- og utvendige lokaler. Det kommer bilder etterhvert. 🙂

Legg igjen en kommentar

